ADCN: zeven keer goud

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit 187 nominaties zijn vanavond bij de -uitreiking in totaal 28 Lampen uitgereikt, waarvan 7 goud, 18 zilver, 2 deelbekroningen en 1 Lamp voor Jong Talent. Christian Borstlap won met zijn ministudio Part of a Bigger Plan 7 Lampen. De Grand Prix ging naar Woedend/Wefilm voor hun Twitter-film voor het Nederlands Film Festival. Volgens de jury sprong deze case er echt uit.

De oogst is verder niet bijzonder ruimhartig, maar ook niet karig. De jury is ‘best streng’ geweest, en er is een vrij grote subtop met 18 zilveren Lampen.

Wat vooral opvalt, is dat Christian Borstlap met zijn ministudio Part of a Bigger Plan 7 Lampen wint: 5 maal zilver in de categorie grafische vormgeving en 2 deelbekroningen voor art direction en illustratie (voor het Rijksmuseum, Louis Vuitton en Dior). Zet dat tegenover de opbrengst van TBWA\Neboko (Unox), DDB & Tribal Amsterdam (InShared) en FHV BBDO (Schiphol) samen – eenmaal goud en tweemaal zilver op 41 nominaties – en de prestatie mag des te opmerkelijker worden genoemd. Is Christian Borstlap nou zo goed, of de ‘rest’ zo matig?

Stof
Het geeft ook aan dat de trend die vorig jaar is ingezet, waarbij de hegemonie van grotere (netwerk)bureaus voor het eerst werd doorbroken, voortduurt. Impliciet daaraan is dat grotere Nederlandse merken relatief gezien weinig in de prijzen vielen – voor zover er nog groot werk voor grote merken wordt gemaakt en ingestuurd.

Een andere opvallende winnaar is Indie, met eenmaal goud en 3 zilveren Lampen voor Domino’s Pizza – in de categorieën buitenreclame, radiocommercial, geïntegreerd en actiemarketing. Indie werd liefst achttien keer genomineerd voor een enkele case: Domino’s Pizza. Het deed de nodige stof opwaaien, vooral omdat oprichter van Indie, Lode Schaeffer, tevens ADCN-voorzitter is. Maar behalve dat veertien inzendingen voor Domino’s niet werden bekroond, werd Indie niet alleen door de verschillende vakjury’s beloond, maar uiteindelijk ook viermaal door de ledenjury.

De derde opvallende uitkomst van de uitreiking is dat er meer twee deelbekroningen werden toegekend – beide voor Christian Borstlap en zijn Bigger Plan. Wil dat zeggen dat executie, creatie als ambacht, onder druk staat? Juist nu er op technologisch vlak zoveel mogelijk is? Of neemt vorm de bovenhand, zonder een krachtige inhoudelijke basis?

Veelzeggend is dat er in de categorie fotografie zelfs niet één campagne genomineerd was. En dat terwijl het aantal (opgeleide) fotografen alleen maar toeneemt. Dat is een schrijnende ontwikkeling.

BEKROONDE BUREAUS

Part of a Bigger Plan / Christian Borstlap 5 zilver, 2 deelbekroningen
Indie 1 goud, 3 zilver
Havas Worldwide Amsterdam 1 goud, 1 zilver
Achtung! 2 zilver
Dawn 2 zilver
Lemz 1 goud
Selmore 1 goud
TBWA\Neboko 1 goud
Woedend! & Wefilm 1 goud
…,staat creative agency 1 goud
DDB & Tribal Amsterdam 1 zilver
Ogilvy Amsterdam 1 zilver
FHV BBDO 1 zilver
SILO 1 zilver
EGG International 1 zilver

Bekroning Jury Jong Talent
Concept: Ramin Bahiri, Judit Kun

;s van de uitreiking.">Bekijk hier de foto's van de uitreiking.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie