Premium

Dit zijn de 15 meest vernieuwende activaties van de afgelopen 15 jaar

Welke vijftien activaties scoorden het hoogst op vernieuwendheid?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Activate&co en Trendbox doen sinds 2000 continu onderzoek onder consumenten naar de werking van activatiecampagnes. Na vijftien jaar is het tijd voor een wrap-up.

Het resultaat is een bijzonder  lijstje waarin al meteen opvalt dat creativiteit en innovatie vooral te vinden is onder marketeers in de biermarkt. Liefst zes van de vijftien activaties in de ranking zijn van biermerken. Sterker, de complete top 3 bestaat uit biermerken. Waarop kan  worden aangevuld dat zowel Heineken als Grolsch  - als enige - twee keer scoren.

De foodmarketeers doen het in vergelijking daarmee een stuk slechter en komen niet verder dan drie acties. Dit terwijl zij wel het grootste aandeel hebben in het totaal aantal van 1.250  activaties dat is gemeten.

Ook retail is sterk ondervertegenwoordigd.  Alleen Albert Heijn weet met de “kortingstickers” goed te scoren op vernieuwendheid. Deze activatievorm uit 2003 zou nog veel navolging krijgen in retailland. Hetzelfde geldt voor het personaliseren van het aanbod, waarmee de Postbank begon toen het in 2006 klanten een eigen betaalpas liet maken.

1. Heineken en NS
Heineken en NS brengen je gratis naar huis met nieuwjaarsnacht (2005)

2. Grolsch
Beugeltafeltje (2001)

3. Bavaria
Dutchdress (2010)

4. Postbank
Maak jouw Postbankpas persoonlijk (2006)

5. Amstel
BierBQ (1999)

6. King Pepermunt
Kingsize rol en uitvoering met de naam Alex (2013)

7. Becel pro-activ
Zorgverzekeraar VGZ vergoedt vanaf nu Becel pro-activ (2005)

8. Tell me, Siemens en T-mobile
Lever oude mobiel in en geef kind een toekomst (2003)

9. Connexxion
De hele maand oktober gratis met de bus naar huis (2012)

10. Nuon
Nuon energieshirt (2010)

11. Stichting Batterijen (Stibat)
Met 10 lege batterijen kom je nog eens ergens (2003)

12. Grolsch
Blikbeugel (2005)

13. Albert Heijn
Plak uw eigen voordeel met AH Kortingsstickers (2003)

14. Diamant
Nooit meer morsen met de gratis stevige trechter (2003)

15. Heineken
Praat ik (blikje), win jij (1999)

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie