Creatie & Campagnes

WNF zoekt communities als Amsterdam Fashion Week op voor tijgercampagne

, auteur | 5 juli 2017, 12:00

Het Wereld Natuur Fonds zet Bas Kosters, Kim Feenstra, Tygo Gernandt, Humberto Tan en 'the crowd' in voor de tijger.

Op de socialemediakanalen van het Wereld Natuur Fonds (WNF) is vandaag een teaser video online gegaan (zie hieronder) met modeontwerper Bas Kosters in de hoofdrol. Speciaal voor de tijgercampagne van WNF heeft hij belangeloos een limited edition T-shirt ontworpen. Dit tijgershirt wordt op 13 juli gepresenteerd tijdens de openingsshow van Kosters op de Amsterdam Fashion Week, die volgende week begint. Vier vragen aan Ellen Hendrix, hoofd Community Engagement & Fundraising van WNF.

Waarom begint WNF een campagne voor de tijger? 
‘De tijger dreigt uit te sterven. Grootste oorzaken zijn de illegale jacht en het op grote schaal verdwijnen van hun leefgebied. Een eeuw geleden waren er wereldwijd nog ruim honderdduizend maar afgelopen eeuw is hun populatie met 97 procent afgenomen. Het zijn schattingen, maar rond 2010 zaten we op een historisch dieptepunt van 3.200 tijgers in het wild. Daar zit volgens de laatste tellingen gelukkig al weer wat groei in maar er moet echt meer gebeuren. 

Ons doel is het aantal tijgers te verdubbelen vóór het volgende Chinese Jaar van De Tijger in 2022. Het is een flinke klus, want naast de illegale jacht op de tijger en het verdwijnen van hun leefgebied hebben we te maken met diepgewortelde volksgebruiken. In Aziatische landen denkt men bijvoorbeeld dat gemalen botten van tijgers geneeskrachtig zijn en daarom wordt het in traditionele medicijnen verwerkt.’ 

Welke campagnemiddelen zet WNF in? 
‘We hebben uit marktonderzoek geleerd dat maar weinig mensen weten dat er nog maar 3900 tijgers in het wild zijn. Op onze campagnewebsite leggen we uit wat er aan de hand is. Ook komen hier onze mensen ‘uit het veld’ aan het woord. Om de bewustwording verder te vergroten is er een campagnevideo op tv en vanaf deze week loopt er een radiospot. 

Daarnaast heeft ons bureau Brandbase een activatieconcept bedacht, waarin we willen laten zien dat je geen ranger hoeft te zijn om tijgers te beschermen. Je kunt al helpen met het verdubbelen van tijgers door een van de 3900 tijgershirts, net zoveel als het aantal tijgers in het wild, te kopen die modeontwerper Bas Kosters geheel belangeloos  heeft ontworpen. 

Acteur Tygo Gernandt is samen met supermodel Kim Feenstra gezicht van de campagne. Hij showt het shirt volgende week op de catwalk van de Amsterdam Fashion Week voor het eerst.  WNF-ambassadeur Humberto Tan heeft de fotoshoot voor de t-shirtcampagne met Kim en Tygo gedaan.’ 


Is het werken met BN’ers een must om aandacht voor je campagne te krijgen? 

 ‘Het samenwerken met ambassadeurs en andere BN’ers levert veel PR en exposure op en is binnen een campagne vaak een belangrijke pijler. Tan is al lang WNF-ambassadeur en hij vindt het heel belangrijk om een bijdrage te leveren aan bewustwording. Vaak doet hij dan iets met fotografie, want daar ligt zijn passie. 

Als je met BN’ers werkt die geen ambassadeur zijn dan is het heel belangrijk dat ze authentiek zijn en écht betrokken bij het onderwerp. Dat geldt voor zowel Feenstra als Gernandt. Ze zijn allebei al hun hele leven enorme tijgerfans en vinden het vreselijk dat het zo slecht met het dier gaat. Ze zetten zich geheel belangeloos met ‘huid en haar in’ zoals Kim het verwoordde en daar zijn we heel blij mee. 

Ook bekende modebloggers als Lizzy van der Ligt doen mee. Maar daarnaast vinden we dat onze bestaande supporters en fans net zo goed ambassadeurs zijn. Door hen te faciliteren om onze boodschap uit te dragen, bijvoorbeeld via zo’n T-shirt, bereik je net zo goed grote groepen mensen.’ 

Er zijn veel goede doelen. Hoe val je überhaupt op?
‘We hebben al onze achterban die ons actief steunt, maar we zoeken daarnaast continu naar nieuwe communities die we kunnen betrekken bij ons werk. We geloven in the power of the crowd. Het gaat er in eerste instantie om een link maken met het onderwerp en de belevingswereld van die doelgroep. Neem de hardlopers tijdens de marathon van Amsterdam, of een expeditie waarbij (groot)ouders en hun kinderen ranger skills kunnen leren en zich daarmee laten sponsoren. Ook de samenwerking met de modewereld en met scholen zijn hier voorbeelden van. 

Een ander voorbeeld is een tech challenge die we nu organiseren. We dagen universiteiten, innovatieve denkers en doeners en ‘techies’ uit om met ons mee te denken over oplossingen om mens-dierconflicten te stoppen. Het betrekken van communities is niet nieuw, maar het is nu wel meer verankerd in onze strategie. Het is veel breder dan geld geven. We willen een platform zijn om mensen zelf initiatieven te laten ontplooien voor onze missie: het beschermen van de natuur.’

Over de auteur

Freelance journalist Lees meer over

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Wnf Wereld Natuur Fonds

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs