Tips voor winacties op Facebook

Opinie | 28 augustus 2012, 11:54

Er worden talloze winacties gehouden op Facebook. De ene pagina doet het volgens de regels in een Facebook TAB, maar helaas zie ik het nog regelmatig via de Timeline. En dan ga je tegen de promotionele regels van het netwerk in. Ik vond dat het tijd werd om hier een artikel over te schrijven met een aantal praktische tips. De behoefte blijkt groot. plaatste ik op Dutchcowboys en werd in no time talloze keren doorgestuurd via Twitter en Facebook. Voor degene die het gemist hebben, hier een korte samenvatting.

Doel van de richtlijnen
Facebook heeft de richtlijnen opgesteld om te voorkomen dat je newsfeed vol komt te staan met spam. Daarom moeten pagina's gebruik maken van apps.
Hierdoor worden de acties losgekoppeld van de Timeline en krijg jij er minder van mee. Ook moet je aangeven in je algemene voorwaarden aangeven dat Facebook niks met jouw actie te maken heeft. Hiermee willen ze zich graag juridisch indekken.

Wat is tegen de regels?
Zoals ik in het andere artikel aangeef is dit relatief eenvoudig. Je mag gebruikers niet via één van de Facebook functionaliteiten oproepen tot:
- Like dit bericht en win
- Reageer op dit bericht om kans te maken op
- Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij

Functies op de Timeline mogen dus absoluut niet als toegangsvoorwaarde dienen om deel te nemen. Daarbij is het niet toegestaan om winnaars bekend
te maken via de Timeline. Wat helaas nog regelmatig gebeurt.

Wat is dan niet tegen de regels?
Natuurlijk wil ik je ook een paar praktische tips meegeven voor een goede actie.

1- Begin met een Facebook app (vraag een om hulp)
2- Plaats de app in een TAB en voorzie deze van een Like-gate
3- Vraag om toestemming tot hun gegevens en verwerk algemene voorwaarden

Op deze manier voldoe je sowieso aan de regels. Nog meer tips heb ik verwerkt in het andere artikel.

Tot slot
Mensen vragen mij wel eens naar een gouden regel voor een succesvolle Facebook winactie. Eigenlijk is die er niet. Het succes hangt af van de relevantie, uniekheid en eenvoudigheid van je idee. Als dat niet klopt, wordt het sowieso lastig. Houdt het simpel en onderschat niet de rol van promotie. Ik adviseer altijd een budgetverdeling van 30% ontwikkeling en 70% promotie. Wanneer gebruikers niet van je winactie afweten, kunnen ze ook niet deelnemen.

Zoals ik aangaf is dit een samenvatting van mijn andere artikel. Die kun je nalezen .

Heb je nog meer vragen of heb ik iets onduidelijk uitgelegd? Laat dan hieronder een reactie achter.

En als je professionele hulp nodig hebt, dan kan ik altijd kijken of ik iets voor je .

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Stefan Bothoff

(4 maart 2013, 13:37)
Wat óók niet tegen de regels is, is het verloten van een prijs onder alle likers van een pagina of alle mensen die hebben ingecheckt bij een plaats. Zo kun je toch een leuke actie organiseren zonder te investeren in een aparte tab.

De regels voor de omslagfoto die je noemt in je artikel op dutchcowboys worden vaak inderdaad niet nageleefd. Onderstaande onderdelen mogen namelijk niét in de omslagfoto:

- beeld met meer dan twintig procent tekst
- prijs of productinformatie zoals '40% korting' of 'download het op www.url.nl'
- contactinformatie zoals een telefoonnummer of website of iets ander dat bij 'info' hoort te staan
- referenties aan Facebook-acties zoals bijvoorbeeld 'like nu' of een pijl die wijst naar een tab
- call to actions zoals 'probeer het nu' of 'meld je gratis aan'

Gerelateerde items Facebook Like Winactie