9 feiten over de psychologie van de shopper

Het is nog vaak onduidelijk: wat drijft de shopper?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nicola Scrafton, research director van Visuality Groep zette voor 9 feiten op een rij die inzicht in het psychologie van de shopper moeten geven.

1. We hebben geleerd om te winkelen

Winkelen is een cognitief proces. We leren informatie uit een winkelomgeving tot ons te nemen, het te interpreteren en ons gedrag daarop aan te passen.

De meeste informatie is visueel en halen we uit verpakkingen, POS, en in-store informatie. Maar onze zintuigen staan ook open voor geur, omroepberichten, samples die worden aangeboden.

Hoe vaker we shoppen, hoe beter we er in worden die informatie te spotten.

2. Mannen zien aanbiedingen minder snel dan vrouwen

Vrouwen zijn meer ervaren shoppers, schrijft Scrafton. Dat is een feit. Ze hebben geleerd om snel en efficiënt te winkelen, en identificeren producten en merken vaak op de automatische piloot.

Mannen zijn minder ervaren en moeten meer opletten bij het shoppen: goed zoeken naar producten en merken. Ze winkelen langzamer in grote winkels en vinden het vaak ook vermoeiender dan vrouwen.

Hoewel ze meer bewust zijn van wat ze doen, zien ze toch minder aanbiedingen dan vrouwen. Vrouwen herkennen bijvoorbeeld eerder de kleuren geel en rood die vaak voor aanbiedingen worden gebruikt. Mannen daarentegen moeten hun hoofd erbij houden om te vinden wat ze zoeken.

3. Sommige categorieën roepen verschillende emoties op en zorgen ervoor dat we meer of minder tijd spenderen aan shoppen

Als we alcohol kopen of iets voor dieren of baby’s, zijn we vrolijker en ook meer geneigd nog iets extra’s in die categorie te kopen.

Kopen we wasmiddelen of andere noodzakelijke, saaie producten, dan doen we dat zo snel mogelijk.

4. We lopen liever in een kleine dan een grote winkel

Grote winkels worden vaak als te groot ervaren, tenzij we de hele dag de tijd hebben. In een grote winkel gaan we liever recht op ons doel af. In kleinere winkels zijn we minder geïntimideerd door de grootte en nemen we meer de tijd om alles eens goed te bekijken.

Kleinere winkels zijn daarom ook beter geschikt voor merken om nieuwe producten te lanceren.

5. Vrouwen zijn eerder geneigd producten op te pakken

Vrouwen zullen producten eerder oppakken, eraan ruiken en ze goed bekijken voordat ze iets kopen. Mannen staan wat verder van het schap en pakken niet zo vaak een product als ze niet zeker weten dat ze het zullen gaan kopen.

6. We zijn meer geneigd een nieuw product van een leger schap te kopen

Als we een schap zien met producten die worden gepromoot, zullen we het eerder kopen als dit hele schap niet meer vol is. Social proofing: we weten dan dat anderen het ook hebben gekocht.

7. Er is een reden waarom cosmeticaproducten niet naast kruidenierswaren staan

Als cosmetica naast gewone boodschappen staat, ‘besmetten’ ze elkaar.

Het positieve hiervan is dat als shoppers hier wel een goede ervaring mee hebben, zij duurdere cosmeticaproducten min of meer als meer functionele, goedkopere producten beschouwen, en ze eerder kopen.

Het nadeel is dat het imago van die cosmeticaproducten kan verslechteren.

8. We zouden meer tijd besteden in een supermarkt als we boodschappen in een keer zouden doen

We hebben vaak geen tijd om een keer in de week de tijd te nemen om boodschappen te doen. Met als gevolg dat we vaker kleinere boodschappen doen.  Met dat weer als gevolg dat we meer tijd kwijt zijn.

9. Onze loyaliteit aan een winkel wordt bepaald door of het bezoek aan de winkel prettig is, hoe snel het in de winkel gaat en onze tolerantie

Als we een supermarkt binnenstappen die we niet goed kennen, doen we dat met onze favoriete winkel in het achterhoofd. We verwachten hetzelfde op het gebied van de rij, presentatie in de winkel, plattegrond. Als het in de winkel anders blijkt te werken, kunnen we geïrriteerd raken en minder tijd in de winkel besteden.

Alleen als we verwachten dat het ons wat oplevert, zullen we tijd en inspanning om de winkel te leren kennen, investeren.

Een voorbeeld die de auteur in haar artikel aanhaalt, is dat nieuwe klanten in de Lidl moeten wennen aan het feit dat de prijs boven de producten staan.

Foto David Blackwell/Flickr

 

 

 

 

 

 

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie