Bakens van betrouwbaarheid in een zee van nepnieuws

Print is nog lang niet dood en in deze tijden van nepnieuws en copy-pastewebsites zijn nieuwsmerken bakens van betrouwbaarheid. Die conclusie trekt directeur corporate sales Lauren van der Heijden uit het NOM Mediamerken 2017 onderzoek.

Dat de combinatie print en digitaal buitengewoon effectief blijkt en nu nog duidelijker is dat de Persgroep een grote bijdrage kan leveren aan het realiseren van campagnedoelstellingen van adverteerders, vindt directeur corporate sales Lauren van der Heijden de belangrijkste eyeopeners van het NOM Mediamerken onderzoek 2017.
In het onderzoek werden voor het eerst de bereiksgegevens van de NOM Print Monitor en NOBO (Nederland Online Bereiks Onderzoek) geïntegreerd in één bestand.
Van der Heijden: ‘Daardoor hebben we een goed beeld van het gecombineerde bereik van 45 nieuwsmediamerken die hun content zowel op papier als digitaal verspreiden. Bij de Persgroep blijkt de overlap tussen print en digitaal maar 12 procent te bedragen: het zijn dus echt verschillende groepen mensen die de krant op papier lezen en die het nieuws digitaal tot zich nemen. Dat betekent dat je significant meer netto bereik realiseert wanneer je zowel onze papieren als onze digitale nieuwsmerken inzet.’

De Persgroep komt uit het onderzoek naar voren als het grootste Nederlandse mediahuis, met 3 plaatsen in de top 5 voor ADR Nieuwsmedia (op 1), AD (op 2) en de Volkskrant (op 5). Dagelijks bereikt de Persgroep 36 procent van alle Nederlanders, dat zijn 5,2 miljoen mensen.

Reuze mooi, maar is dit over een paar jaar nog wel relevant? Video heeft volgens velen immers de toekomst?

Van der Heijden: ‘Video gaat zeker een grote rol spelen bij onze online activiteiten, omdat consumenten dat erg waarderen en omdat daar hun aandacht naar uit gaat. Het geeft ons de kans om bijvoorbeeld met AD steeds meer te gaan bieden op het terrein van entertainment en inspiratie, zoals je ziet in het Koken & Eten domein. Tegelijk zien we dat veel mensen hun papieren krant in het weekend nog steeds enorm waarderen. Print is nog lang niet dood. Dat blijkt ook heel duidelijk uit het onderzoek.’

Noem nog eens wat overtuigende cijfers?

‘AD bereikt 2,3 miljoen mensen per dag en is daarmee groter dan Nu.nl, dat dagelijks door 2 miljoen mensen wordt bezocht. ADR Nieuwsmedia bereikt dagelijks 2 miljoen vrouwen, De Telegraaf 1 miljoen. De Persgroep als geheel bereikt dagelijks 2,7 miljoen mannen, waar De Telegraaf en Metro samen 1,9 miljoen mannen per dag bereiken. En wat ons ook verraste is dat de Volkskrant meer mensen bereikt in de doelgroep AB-1, dan NRC Handelsblad: 683.000 mensen om precies te zijn, tegen 433.000 in de doelgroep AB-1 bij NRC.’

Wat is je verklaring?

‘Nieuws is tegenwoordig overal en je kunt het krijgen van wie je het maar wilt horen, maar wat nu bevestigd wordt is dat onze nieuwsmerken bakens van betrouwbaarheid zijn in deze tijden van nepnieuws en copy-pastewebsites. Ik zie dit als een groot compliment voor onze meer dan 1500 journalisten.’

Is Facebook niet een enorme concurrent?

‘Onze redacties delen selectief content uit onze kranten via Facebook en gebruiken deze content als visitekaartjes van onze merken. Zo vinden we nieuwe lezers die we vaak ook converteren naar nieuwe abonnees.’

Wat kan en moet er beter, waar werken jullie aan?
‘Op digitaal gebied kunnen we onszelf echt nog verbeteren voor onze lezers. Neem de pdf van de Volkskrant die we nu naar onze lezers sturen; dat is echt niet meer voldoende. Daarom komen we dit jaar met een digitaal product van de Volkskrant dat state of the art zal zijn en echt een nieuwe lezerservaring zal bieden.’

Lauren van der Heijden

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →