De Bicker: eenvoud, vers van de pers

Een korte alinea met een pakkende titel, dat is alles. Geen papieren krant met plaatjes, foto’s en lange lappen tekst. De Bicker: ‘Een nieuwsbrief die dertig seconden van uw tijd vraagt en in ruil daarvoor informeert en amuseert.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Natuurlijk, voor wie meer wil lezen is er de link naar het echte artikel. Maar blinkt uit in eenvoud. Rond 1 november 2013 begon Michiel Bicker Caarten, eerder succesvol met de oprichting van BNR Nieuwsradio, met leuke stukjes selecteren uit buitenlandse kranten. Hij stuurde dit naar 25 bekenden en vroeg naar hun mening. Michiel: ‘Het was een e-mail. Letterlijk. Het zag er niet uit’. Geen opiniestukken, geen foto’s of filmpjes – alleen tekst. Nieuwer nieuws, noemt hij het. Nu, een paar maanden later, heeft De Bicker 2000 abonnees. 

Enthousiasme leidt tot website
De e-mails werden al snel populair en Michiel kreeg van zijn lezers steeds vaker de opmerking dat ze zijn stukjes wel zouden willen twitteren. Daarom richtte Michiel een website in die ook als archief moest gaan dienen. Toen de site eenmaal stond, benaderde hij zijn netwerk. ‘Ik heb allereerst mijn eigen e-mailadressen aangeschreven, en daarna mijn LinkedIn-contacten misbruikt. Een vriend van mij heeft het daarna naar al zijn contacten doorgestuurd en toen ging het snel.’

Organisch groeien
Michiel wil dat De Bicker alleen organisch groeit, via mond-tot-mondreclame en aanbevelingen. ‘Toch wil ik er uiteindelijk wel van kunnen eten’, zegt Michiel. ‘Achter De Bicker zit weldegelijk een commerciële gedachte, maar die ga ik heel langzaam en beleefd uitvoeren. Als je besluit om via de lezers te verdienen in plaats van via adverteerders, moet je heel netjes te werk gaan. Als mensen het eerste jaar niet willen betalen dan moet dat gewoon kunnen. Uiteindelijk hoop ik dat de waardering zo groot wordt dat mensen denken –goh, hier heb ik best iets voor over.’

Overgang
‘Of dit gaat aanslaan? Ik zie het als een van de nieuwe initiatieven waarvan je gewoon nog niet kunt zeggen of het gaat slagen of niet. De tijd die we momenteel doormaken, vergelijk ik met de overgang van de negentiende naar de twintigste eeuw. Toen waren het telegrafie en telefonie, nu hebben we het internet als aanjager van heel veel veranderingen.’

Twee trends
Michiel ziet wel twee opvallende trends in internetnieuws. ‘Lezers zoeken smal en diep nieuws, dus hele hoge expertise op een heel strak gedefinieerd onderwerp. Daar voldoe ik niet aan. Maar wel aan de andere trend: authenticiteit. Ik verwacht dat er steeds meer behoefte komt aan persoonlijkheden, aan stemmen die je aanspreken en zeggen wat interessant voor jou is. Zoals met kranten vroeger. Met De Bicker wil ik het authentieke gevoel oproepen van ‘le journal, c’est un monsieur’ – de krant is een meneer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie