De P van Personeel in de marketingmix voor foodservice

Personeel is misschien wel het meest onderbelichte instrument van de marketingmix. Sterker nog, vaak wordt personeel niet als onderdeel van de marketingmix gekwalificeerd. Toch is dit, juist in een relatiegeoriënteerde markt als foodservice, een essentieel onderdeel om succesvol te kunnen zijn! Goed personeel maakt een bedrijf immers niet alleen efficiënt, maar ook klantgericht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Personeel wordt steeds belangrijker
In de praktijk merken we dat de P van Personeel steeds belangrijker wordt. Dit heeft onder andere te maken met het rendement van de traditionele P’s. Als het stroomlijnen van processen, ICT-oplossingen, het oprekken van prijzen, promotie en vergelijkbare instrumenten minder effect hebben, wordt het belang van de menselijke factor hoger. Juist omdat de P van personeel zo veel ‘ menselijke’ factoren bevat die moeilijk in een stramien zijn te vangen, kan personeel dus van doorslaggevend belang zijn om je organisatie te onderscheiden van de concurrent. Persoonlijke verkoop is en blijft één van de belangrijkste omzetbrengers in de foodservicemarkt.

Afstemmen van personeelsbeleid op de doelgroep!
De inzet van personeel wordt succesvoller als zij weten hoe de klant denkt en wat de klant doet. Het personeel moet in de wereld van de klant kunnen stappen. Dit betekent dat medewerkers zich moet kunnen identificeren met de klant. Het kennen en herkennen van de klant maakt het makkelijker je klantvriendelijker op te stellen en actief deel te nemen aan het commerciële proces. Als je immers weet wat de klant wil, ben je ook in staat zijn verwachtingen te overtreffen. Dit geldt zowel voor medewerkers die direct contact hebben met je prospects en klanten, maar zeker ook voor medewerkers die indirect contact hebben, zoals bijvoorbeeld marketing en sales support.

Maak resultaat meetbaar
Personeel is in foodservice niet alleen een hele belangrijke, maar ook veruit het duurste marketinginstrument dat ingezet kan worden. Een belangrijke voorwaarde voor het effectief inzetten van personeel is dat verkopers zich richten op de juiste outlets. Te vaak komt het voor dat verkopers bestaande klanten bezoeken of geen idee hebben waar het potentieel in de markt ligt. Het resultaat is dan dat verkopers veelvuldig het bekende rondje om de kerk lopen.

Maak daarom de markt inzichtelijk, maar ook de resultaten die worden behaald! Maak duidelijk waar kansen, knelpunten en quick wins liggen en stuur hier gericht op. Weet wat het rendement is van een klant. Zorg ook dat de activiteiten die sales onderneemt worden ondersteund door marketing of parallel lopen met de activiteiten van marketing. Verkoop wordt dan een integraal proces waarbij alle onderdelen van het bedrijf betrokken zijn! Het creëren van synergie tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf om je (potentiële) klant te bereiken levert geld op, zo simpel is het!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie