Issuekalender geeft beeld van maatschappelijke initiatieven

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

hebben onlangs de eerste uitgegeven. Een overzicht van alle dagen, weken en maanden dat er aandacht voor een specifiek issue wordt gevraagd. In dit overzicht alle dagen waarop door individuele personen of organisaties aandacht wordt gevraagd voor maatschappelijke issues. Bij het samenstellen van dit overzicht, viel ons een aantal zaken op:

De issues verdringen elkaar in de maanden maart t/m juni en oktober en november, terwijl het aantal issuedagen in de zomermaanden en januari en december erg beperkt is. Dit is des te opvallender omdat deze issueluwe maanden van nature al de nodige sfeer met zich mee brengen, die gemakkelijk ingezet kan worden. December is immers de maand van de familie, van onderlinge aandacht, terugblikken, dingen samen doen etc., terwijl januari de maand is van goede voornemens, opnieuw beginnen. Juli en augustus zijn de maanden van ontspanning, vrijheid, blik verbreden, nieuwe dingen ontdekken etc.

Er is een groeiend aantal issuedagen geïnitieerd door de Verenigde Naties of de Europese Unie. Dagen die qua onderwerp zeer relevant zijn. Toch hoor je eigenlijk heel weinig over deze dagen. Komt dat omdat ervan uit de verschillende overheden weinig gedaan wordt om deze dagen te ondersteunen, zodat ze de aandacht krijgen die ze verdienen?

Steeds meer issue-dagen waaien over uit andere landen. Mooie voorbeelden daarvan zijn o.a. Doe Vriendelijk Dag en Make A Difference Day. Er zijn nog een paar mooie issuedagen die erom vragen ontdekt te worden in Nederland, zoals de No-Pantsday en Red Nose Day.

Het groot aantal issuedagen maakt duidelijk dat er sprake is van een grotere maatschappelijke betrokkenheid van mensen en organisaties in Nederland dan vaak gedacht wordt. Door het opzetten van een issuedag of -week maak je namelijk duidelijk dat je er in gelooft dat de maatschappij maakbaar is en dat je er zelf invloed op kunt uitoefenen. Een positief signaal in deze periode die gedomineerd wordt door negatief nieuws.

Het opstellen van dit overzicht inspireert direct tot bedenken van nieuwe issuedagen. Het aantal mogelijkheden is natuurlijk onbeperkt. Het al dan niet succesvol neerzetten van een issue, is echter volgens ons wel afhankelijk van het feit of er een maatschappelijke doelstelling aan ten grondslag ligt die duidelijk is en maatschappelijk draagvlak heeft.

Leuk feitje: Iedereen die de voor het eerst ziet, kijkt altijd wat er op zijn of haar verjaardag speelt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie