Aantal e-mail opens op mobiel bijna even hoog als op desktop

Ruim 49,79% van de unieke opens wordt op een mobiel device gedaan.

Ondanks de hooggespannen verwachtingen heeft mobiel nog steeds niet de desktop gepasseerd. Maar het omslagpunt is nog nooit zo dichtbij geweest!E-mails worden nu bijna even vaak op mobiele devices geopend als op een desktop. Het percentage mobiele opens is bijna 5% hoger dan in 2014. De meeste opens worden echter nog altijd op desktop gedaan (50,21%). 

Dat is een van de bevindingen uit de dertiende aflevering van de E-mail Benchmark die is uitgevoerd door e-mail service provider e-Village. Het onderzoek laat zien dat het belang van e-mailmarketing nog altijd toeneemt. 78% van de ondervraagde marketeers geeft aan dat e-mail dit jaar een belangrijker plaats inneemt binnen de marketingmix dan twee jaar geleden.

Dat is terug te zien in de budgetten. 39% van de respondenten geeft aan dat het budget voor e-mailmarketing dit jaar zal stijgen. 6% heeft jaarlijks meer dan 250 duizend euro te besteden aan e-mailmarketing, 10% tussen 100 duizend en 250 duizend, 12% tussen 50 duizend en 100 duizend, en 8% tussen 25 duizend tot 50 duizend euro.

Zakelijke e-mails blijken beduidend beter te presteren dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt, zowel wat betreft het aantal opens als clicks. In zakelijke e-mails wordt een stuk beter doorgeklikt (5,85%) dan in e-mails die zijn gericht op consumenten (3,84%). De gemiddelde Click To Open (CTO) van zakelijke e-mails is 18,5%, tegen 17,3% bij consumenten e-mail. 

Ruim 33% van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Dit wordt gevolgd door resources; voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing (24% van de respondenten). De derde uitdaging van marketing Nederland is databasemanagement (22%), waarmee bedoeld wordt dat men meer inzicht wil verkrijgen in de database om te kunnen optimaliseren.

Andere opvallende cijfers:

  • E-mailmarketing is voor 69% van de respondenten het belangrijkste online marketingkanaal, gevolgd door SEO (45%) en SEA/Adwords (39%).
  • Ondanks dat e-mailmarketing zich prima leent om resultaten te meten, laat 20% geen A/B testen uitvoeren. 41% doet dit soms.
  • In de zakelijke markt is de CTO op desktop beduidend hoger dan op mobiel. De verhouding is 70% desktop en 30% mobiel.
  • De gemiddelde CTR daalde in 2015 naar 3,9% ten opzichte van 4,4% het jaar ervoor.
  • De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt nog steeds op vrijdag. 

De E-mail Benchmark is samengesteld op basis van infromatie over ruim 3,5 miljard e-mails en 8.500 campagnes van 750 sterke spelers in Nederland. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business (B2B) als de business-to-consumer markt (B2C). Het volledige onderzoek is .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie