abnamroijburgohk

Afgelopen sloeg hij weer toe. Het monster “We-hebben- geen-idee-wat-ons-hoofdkantoor-van-ons-verwacht-dus-verzinnen-we-zelf-maar-wat” liet zijn lelijke kop weer zien. En hij beet venijnig door! Dit keer bij een filiaal van ABN-AMRO in Amsterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de voordeur van het bankkantoor hangt een briefje.

Of ik ze op facebook.com/abnamroijburgohk wil ‘Liken’ voor een rugzak.

Ja, het staat er echt: abnamroijburgohk. Met een beetje doorzettingsvermogen en kennis van de buurt schat ik in dat het "ABN-AMRO" + "IJburg" + "Oostelijke HandelsKade" betekent.

Wat IJburg met dit filiaal aan de Oostelijke Handelskade te maken heeft weet ik niet. IJburg is een paar kilometer verderop.

Wel vermoed ik dat ze nog een rugzak over hebben.

Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan ‘Liken’. Allereerst valt het creatieve bedrijfslogo op (Huisstijlpolitie Alert!).

En verder zie ik enorm knullige content: “Middels deze weg zullen we jullie informeren over onze activiteiten en mededelingen. Alles wat met uw bankzaken te maken kunnen hebben.” staat er in de allereerste post. Tja. De meest recente post is overigens meer dan twee weken oud.

Gevallen als deze zie je bij allerlei soorten bedrijven met decentrale klanttouchpoints (winkels, filialen, vakantieparken, etc). In die zin gebeurt er hier bij ABN-AMRO niet iets uitzonderlijks. Maar ik blijf even bij dit voorbeeld.

Grofweg zie ik twee mogelijke oorzaken van dit gedrocht.

Eén:
ABN-AMRO heeft geen idee wat ze met de communicatiekracht van hun individuele filialen aanmoet. En door gebrek aan plannen gaan filialen dan maar zelf communicatiedingetjes bedenken.

Twee:
Er is er wel degelijk een idee, maar de individuele filialen weten dat nog niet (bijvoorbeeld omdat het met een stempel ‘Vertrouwelijk’ op het bureau van een manager ligt).

Ik weet eerlijk gezegd niet wat erger is, maar in beide gevallen ontstaat er ruimte voor dit soort gestuntel.

Wat ik wel weet is wat ik zie. Als argeloze voorbijganger. En als potentiële klant. Misschien stond ik wel op het punt een rekening te openen. Het amateurisme op de voordeur maakt de kans dat ik mijn bankzaken durf toe te vertrouwen aan het personeel van dit kantoor minimaal.

Het verschijnsel van decentraal communicerende bedrijfsonderdelen is overigens niets nieuws. Toen ik rond de eeuwwisseling verantwoordelijk werd voor AH.nl hadden we al te maken met filiaalwebsites. Als je wilde weten wie van de vulploeg afgelopen zaterdag had getongzoend met welk kassameisje keek je gewoon op de filiaalsite. Gemaakt en bijgehouden door een zaterdag part-timer.

Juist doordat het verschijnsel niet nieuw is zou je verwachten dat bedrijven hebben geleerd. Dat marketing- en communicatieafdelingen inmiddels een beeld hebben bij de communicatierol van hun winkels, filialen, vakantieparken, etc moeten spelen in communicatie.

Maar nee, ik zie – ook in mijn dagelijkse praktijk - dat hier nog altijd veel werk te doen is. Het goede nieuws: het kan relatief makkelijk worden gefixt. Door de centrale (corporate) communicatie en decentrale communicatie op elkaar af te stemmen. Dus door lokale communicatie te integreren met corporate communicatie. Het vergt wat samenwerking tussen afdelingen die misschien nooit eerder samenwerkten, maar écht moeilijk is het niet.

Terwijl ik deze blogpost zit te typen komt er een phishingmail binnen. Van ABN AMRO. “Onlangs heeft onze gegevens blijkt dat uw ABN AMRO rekening mogelijk gemaakt door een derde partij illegale binnenkomst.” Van dat werk.

Vroeger zag je aan het taalgebruik meteen dat het van boeven afkomstig was. Tegenwoordig is het haast niet van echt te onderscheiden. En dat is heel treurig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie