Adblocking bedreigt internetindustrie

Een reclamevrij internet, daar zou iedereen zo aan kunnen wennen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week verloren ProSiebenSat1 en RTL hun rechtszaak tegen AdBlock Plus. Het was een klein berichtje in de kantlijn dat door de grote marketingsites volledig werd gemist terwijl het wel eens van grote impact kan zijn op de gehele internetindustrie. Door de toenemende populariteit van adblocking software lopen internetsites steeds meer advertentie-inkomsten mis.

Wat is Adblocking?

Een Adblocker is een stukje software dat banners en andere vormen van reclame (zoals in video)  letterlijk blokkeert zodat ze niet zichtbaar worden op je beeldscherm. Omdat de uiting niet wordt vertoond hoeft de adverteerder ook niet te betalen, want er is niemand die hem gezien heeft. Ook wanneer een advertentie wordt geblokkeerd als deze is ingekocht via realtime bidding, wordt de uiting niet vertoond en dus ook niet geteld, volgens Adform. Ook komen er adblockers voor smarthpones, wat de reclame opbrengsten op deze devices enorm kan beperken.

Hoe groot is Adblocking?

Oostenrijk en Hongarije zijn &;s werelds grootste online reclame-blockers met 22,5% en 21,5% van de online actieve bevolking. Ook onze oosterburen blokkeren er flink op los. Van alle vertoonde impressies wordt er 19,4% geblokkeerd. Nederland komt net niet in de top tien en blokkeert 8,4% van alle vertoonde online reclame. Met dit percentage staat ons land op de 11e plek, volgens het van ClarityRay. Dit onderzoek dateert echter van 2012. Het afgelopen jaar groeiden adblocking tools ontstuimig met meer dan 150 miljoen downloads. Het gebruik van adblocking wordt vooral gestimuleerd door zorgen over privacy en opdringerige advertenties zoals pop-ups, non skippable ads en homepage take-overs. 

Mannen en jongvolwassenen grootgebruikers van Adblockers

Uit het van PageFair en Adobe blijkt dat voornamelijk jongvolwassenen en dan met name mannen, een Adblocker gebruikt (54%). Meer dan de helft van alle mannen tussen de 18 en 29 maakt gebruik van de dienst. Ook is het gebruik onder tieners groot (29%). Mensen ouder dan 30 houden veel minder advertenties tegen.

Adblock chanteert  Google, Amazon en Microsoft?

Om te voorkomen dat hun inkomsten drastisch afnemen hebben grote online spelers een deal gesloten met AdblockPlus. Vermoed wordt dat zij 30% van hun inkomsten afdragen om op de white-list  van AdblockPlus te staan. Opvallend is dat AdblockPlus gewoon beschikbaar is in de Chrome Store. Ik vraag me af hoe lang dat nog gaat duren.

Adblockers weigeren te betalen voor content

Het doemscenario voor websites is dat zij niet meer aan hun verdiensten komen doordat de advertenties niet meer uitgeserveerd worden. Dit betekent uiteindelijk dat betaalde content steeds meer de norm zal worden. Van de onderzochte adblock gebruikers is echter slechts 20% bereid om te betalen voor content in ruil voor advertentieloze sites. Om deze Catch-22 te doorbreken moet de consument opgevoed worden dat content niet gratis kan zijn onder advertising. Steeds meer uitgevers gebruiken hier de harde hand door hun ‘premium’ content achter betaalmuren te zetten en content aan te bieden op basis van ‘pay per use’.  

Adverteerders stop met opdringerige formaten

Maar daarmee pak je het feitelijke probleem niet aan. Het gaat immers niet om de content maar om de advertising. En daar ligt een verantwoordelijkheid bij de adverteerder. Deze zou er goed aan doen om te stoppen met de inzet van allerlei opdringerige media formaten om zo de consument veel irritatie te besparen. 

Om te ervaren hoe dat is, adviseer ik elke adverteerder om eens een dagje online door te brengen zonder reclame. Voorafgaand aan het schrijven van deze blog heb ik namelijk zelf geïnstalleerd. Het resultaat was verbluffend. In een paar uurtjes werden er meer dan 250 ads geblokkeerd en werden de sites veel sneller ingeladen dan normaal. Ik zou er zo aan kunnen wennen als media adviseur, en dat is best zorgwekkend. Want als ik er (stiekem) al van geniet, wat zal die doorsnee consument dan wel niet voelen? 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie