Premium

Anita Elberse: ‘Falen is minder erg dan middelmatig zijn'

Vier punten om als merk te scoren.

De Nederlandse Anita Elberse (43) gooit hoge ogen met haar onconventionele onderzoek naar de sport-, muziek- en entertainmentindustrie aan de meest prestigieuze universiteit ter wereld, Harvard Business School. Ze bestudeert de handelingen van Lady Gaga, net als die van Beyoncé, 50 Cent, LeBron James – zeg maar alle grote Amerikaanse supersterren. Sommigen komen zelfs bij .

Bedrijven, merken en ondernemers kunnen leren van hoe deze supersterren zaken aanpakken. Hoe zetten zij zich als merk in de markt? Wat doen ze wel en niet? Hoe slagen zij erin zo succesvol te worden?

Anita Elberse

Anita Elberse vertelde hierover op Inspiration360, 4 oktober in de Amsterdamse Ziggo Dome. Centraal in haar betoog staat de zogenoemde ‘blockbusterstrategie’: alles (tijd, geld) inzetten op slechts enkele producten of artiesten.  

Elberse destilleerde vier punten:

1. Durf te gokken op iets groots

Met andere woorden: zet je geld in op weinig producten. Kies en focus. Zoals Elberse tegen de zaal zei: ‘Dare to make big blockbuster bets’.

De gedachte dat het wellicht beter is je geld om meerdere producten in te zetten en je risico’s te verspreiden, is een verkeerde. Alle eieren in een mand werkt volgens haar beter. Want als het werkt, als het een succes wordt, dan loop je binnen. Kijk maar naar die Hollywood-blockbusters.

De andere kant van de medaille is wel dat je rekening moet houden met ‘epic failures’. Het kan goed misgaan. En dat is niet erg, zei ze. Het is beter om te falen dan te stranden in middelmatigheid. Middelmatigheid is juist het grote probleem en voorkomt dat je merk succesvol wordt. Middelmatigheid zorgt niet voor vernieuwing.

2. Ga uit van je ‘starpower’, heb geloof in je merk en zet het in om anderen te helpen

Dat is ook wat Richard Branson eerder die avond aan het publiek in de Ziggo Dome vertelde. Als je succesvol bent, heb je op een gegeven moment veel meer geld dan je nodig hebt. Gebruik dat, en je bekendheid om anderen te helpen. Dat is goed voor mensen en je merk.

3. Heb de moed om meerdere dingen tegelijk te zijn

Elsberse noemt het ‘a multi hyphenate’. In haar onderzoeksveld betekent dit bijvoorbeeld: artiest-kunstenaar-producer. Of basketballer die actief is in de mode. Een ex-worstelaar die acteur is en filmproducer.

4. Het pad naar succes is niet lineair

Daarnaast: binnen je comfortzone blijven, dat heeft nog nooit een persoon of merk geholpen.

Elberse: ‘Zoals Dwayne Johnson (die ex-worstelaar-acteur-producer) ooit tegen mij zei: “Supersterren spelen het spel niet mee, ze bepalen en veranderen het spel”.’

Want, zo vatte ze in een oneliner samen: ‘The winner takes all markets’.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie