Apple doet aanval op inkomsten Nederlandse grootbanken

Apple lanceert vandaag de nieuwe Iphone en een nieuwe mobiele betaaldienst, Apple Pay, die Nederlandse banken veel geld gaat kosten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Introductie.

De introductie van de nieuwe iPhone en de nieuwe betaaldiensten via Apple Pay, waarschijnlijk in combinatie met een nieuw loyalty-systeem door Apple geeft duidelijk aan dat de concurrentieverhoudingen in de internationale en Nederlandse financiele sector fundamenteel aan het veranderen zijn. Het mobiele internet is de basis voor een nieuw digitale slachtveld waar grote traditionele aanbieders van mobiele financiele producten en diensten  de slag om het klantencontact en om de belangrijkste onderdelen van Big Data aan het verliezen zijn. In deze column legt e-trendstrateeg en ex-consultant internet strategie Amro Tony de Bree uit hoe dat nieuwe digitale slagveld er uit ziet, wie de belangrijkse spelers zijn, wat die introductie van Apple gaat betekenen voor bestaande partijen als ABN Amro, ING en de RABO en wat die banken daar nu nog aan kunnen doen.

2. Het nieuwe digitale slagveld voor mobiele financiele producten en diensten

Zoals al eerder werd uitgelegd (zie ) is de lancering door Apple van een nieuwe contactloze manier van betalen voor mensen die een iPhone hebben een logische stap in de digitale strategie van partijen as Google, Facebook en Paypal om cruciale gedragsinformatie van klanten en mogelijke klanten te verzamelen en die te combineren met transactie informatie, informatie die tot nu toe vooral in het bezit van banken en creditcardmaatschappijen was. 

Door deze ontwikkelingen staan banken eigenlijk helemaal achteraan in de rij en mogen zij straks alleen nog maar de transactie zelf afhandelen. Vooral de grootbanken worden nu gestraft voor het feit dat men zich eenzijdig heeft gericht op de digitale strategie van zelfbediening en kostenbesparing (&;Operational Excellence&;) en niet of nauwelijks aan het verzamelen van informatie op basis waarvan men de individuele klanten centraal kon zetten, persoonlijke aanbiedingen kon doen, met een top-mobiele klantbeleving.

3. Wie zijn de belangrijkste spelers op dat nieuwe digitale speelveld?

  De belangrijkste spelers op het internationale speelveld met hun eigen digitale digitale strategieën zijn:

- Google: DE grootste verzamelaar van informatie door middel van o.a. het zoeken, de browser en YouTube in combinatie met eigen online betaalsystemen.

- Facebook: het grootste sociale netwerk ter wereld dat ook met een eigen online betaalsysteem gaat komen (lees: ;Facebook opent vanuit Ierland aanval op Nederlandse banken&;)

- Apple: met het eigen systeem van mobiel betalen en het eigen loyaliteit-systeem voor de iPhones.

- Paypal: HET internationale mobiele/online betaalssysteem voor e-commerce en e-business voor MKB, zelfstandige ondernemers, webshops en online freelancers. 

- De creditcardcompanies die nu zelf eigen mobiele betaaloplossingen aan klanten aanbieden.

4. Wat gaat dit betekenen voor banken als ABN Amro, ING en de RABO?

Wat de introductie van de nieuwe iPhone en vooral het nieuwe betaalsysteem voor Apple-fans gaat betekenen is redelijk simpel te voorspellen:

- Apple gebruikers zullen steeds meer betalingen via hun iPhone gaan uitvoeren. Hierdoor lopen nederlandse banken inkomsten mis bij bijvoorbeeld Nederlandse winkeliers met een pinautomaat.

- Apple zal op deze manier veel informatie in bezit krijgen over koopgedrag, zoekgedrag en allerlei andere interressante informatie voor hun eigen Big Data. Die info zullen banken steeds meer mislopen.

- Het is te verwachten dat Apple op basis van die informatie iPhone gebruikers allerlei persoonlijke aanbiedingen zal gaan doen met allerlei bancaire en verzekeringsproducten en diensten van verschillende aanbieders waar men samenwerkingsverbanden mee zal afsluiten. Bijvoorbeeld Amerikaanse banken. Een grote bedreiging voor de inkomsten van Nederlandse banken dus.

5. Wat kunnen Nederlandse banken nu nog doen?

Op dit moment is er niet veel dat Nederlandse banken kunnen doen behalve dan zo snel mogelijk om de tafel gaan zitten om afspraken te maken om ervoor te zorgen dat klanten van de verschillende banken via alle verschillende standaards overal in Nederland via alle banken kunnen betalen. Denken dat je anno 2014 je eigen klanten kunt vasthouden door niet mee te doen met een standaard is niet meer van deze tijd. Daarnaast zou men snel aandacht moeten gaan besteden aan het aanboren van nieuwe innovatieve inkomstenstromen om hun bestaande klanten binnen te houden en aan het ontwikkelen en versneld uitvoeren van en nieuwe digitale strategie met de bestaande klanten echt centraal. Dit kan alleen door nauw met die klanten samen te gaan werken en ze te &;engagen&;.

Ik verwacht niet dat dat allemaal snel zal gebeuren, maar dat grootbanken dezelfde &;oplossing&; zullen kiezen als tot nu toe vooral is gedaan: de kosten voor de klant op allerlei manieren direct en indirect verhogen en door blijven gaan met grote reorganisaties om intern kosten te besparen en met het verder uitrollen van het zelfbedieningsconcept.  Oo hier liggen mooie kansen voor kleinere partijen en start-ups in Nederland met bijvoorbeeld een 100% online/mobiele digitale strategie. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie