Bikinilijnen

​Nog acht weken voor een perfect strandfiguur.

Begin van het jaar moesten de kerstkilo’s eraf. Roos Vonk -hoogleraar aan de Radbout Universiteit- beweert dat 98% het niet haalt als het om diëten gaat. Dat percentage leek me nog aan de lage kant. Mijn vrouw jojoot al een leven lang. Met onverminderd geloof in Weight Watchers, Sonja Bakker, Atkins, Dukan en Modifast. Ook over de jong overleden gezondheidsgoeroes Michel Montignac en Nico Haak (met zijn bionische armband), niets dan goeds.

Toch lijdt Weight Watchers al jaren verlies. Afvallen doet men nu gewoon zelf. Met een afval-app van een euro vliegen de kilo’s er ook af. En met groenten natuurlijk, want die zijn booming. Häagen-Dazs groeit met groente-ijs. In navolging van Zonnatura introduceerde Albert-Heijn vorige week verse groentespreads. Nieuw is dat we tijdens The Voice met een zak groentechips op de bank zitten. En op de sportschool met een tarwegrassmoothie aan de bar. Dat je vervolgens de hele dag uit je lepmaag meurt, lijkt de lijners niet te boeien.

Waar de hoogleraar voor het gemak even aan voorbij gaat, is dat er ook mensen zijn die juist aan moeten komen. Zo woog ik zelf een groot deel van mijn leven maar een kilo of zeventig. En terwijl ik louter complimenten maakte over haar uiterlijk, noemde mijn vrouw mij steevast ‘aangeklede werphengel’. Gelukkig kun je daarvoor behalve bij de psycholoog ook bij de sportschool terecht, waar ze me destijds keurig hebben begeleid naar negentig kilo, een buikje en een peperduur abonnement.

Maar dik of dun, met of zonder groenten: de klok tikt. We hebben nog een slordige acht weken voor de zomervakantie, dus wat te doen? Vonk waarschuwt dat mensen niet te snel aan hun ideale versie moeten denken: dan denk je dat je er al bent. Managementgoeroe Stephan Covey beweert in zijn boek ‘The seven habits of highly effective people’ het omgekeerde. Hij pleit juist voor concentratie op de eindsituatie: ‘Begin with the end in mind!’. Dus als een haas naar de winkel voor zomerrokjes en -shirtjes in je nieuwe maat! Zo koopt een reclamevriend in het voorjaar altijd een nieuwe zwembroek. Die hij voor het oog even past met een half Viagraatje. Precies wat Covey bedoelt, zo komt het voor de zomer helemaal goed.

Deze column verschijnt vandaag ook in Het Parool.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie