Premium

Chinese Airbnb gaat gezichtsherkenning inzetten

Xiaozhu test met slimme sloten die openen na scannen van je gezicht.

  • Privacy
  • 5 December 2017
  • Elsbeth Eilander

De Chinese Airbnb-copycat Xiaozhu (spreek uit als Zajazuh) wil gezichtsherkenning inzetten om gasten te kunnen herkennen.

Het bedrijf wil hiermee voldoen aan de strenge eisen van de Chinese overheid ten aanzien van identiteitsverificatie. 

De overheid laat deel-initiatieven als Uber en Airbnb wel toe, maar heeft strenge wetgeving ten aanzien van identificatie. Hotels in China zijn verplicht om de identiteit van een gast te registreren. Xiaozhu laat mensen wel wachtwoorden gebruiken , maar dan weet de overheid nog niet precies wie er uiteindelijk in de gehuurde kamer verblijft.

Xiaozhu telt nu 200.000 huurplekken in China en is aanwezig in 80 steden wereldwijd. Airbnb telt overigens al 120.000 plekken in China.

Xiaozhu start nu met het testen van smart locks, die openen na scannen van je gezicht. De slimme sloten worden in maart of april volgend jaar in gebruik genomen.

Gezichtsherkenning is al een tijdje mogelijk sinds de komst van de iPhone X en Alipay’s ‘Smile to Pay’ technologie. Maar nog niet veel merken experimenteren er mee. 1 voorbeeld van KFC in China, die bezoekers laat betalen via ‘Smile to pay’.


Bronnen: South China Morning Post, Warc

Beeld: 123rf

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie