Premium

(Column Steven van Belleghem) Eat or be eaten

Juridische strijd kan niet op tegen de kracht van verandering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De snelheid van verandering blijft versnellen. De nieuwe technologische mogelijkheden en de brede digitalisering zorgen voor schokgolven diverse industrieën. De eerste industrie die hierdoor overhoop werd gegooid, was de fotografiesector.

De komst van digitale toestellen veranderde de amateurfotograaf in een semi-professionele fotograaf. In dezelfde periode mocht de muziekindustrie eraan geloven. Tien jaar later ondervindt zowat elke sector de impact van de brede digitalisering.

Het moeilijkste aspect in overleven is bereid te zijn zelf mee te veranderen. De enige manier om jezelf in leven te houden, is vaak kannibalisatie. Neem Belgacom. Decennialang leefde het merk van abonnementen op de vaste telefoon.

De komst van mobiel veranderde de markt en het consumentengedrag. Op dit moment verdienen ze nog steeds geld met vaste telefonie, maar de inkomsten uit mobiel nu veel groter. Omdat voor elkaar te krijgen, hebben ze hun eigen markt aangevallen. Netflix is ook een voorbeeld. Het begon als een dienst waarbij je voor een vast maandelijks bedrag dvd’s kon huren. Ze werkten met postorder en niet met fysieke videotheken, waardoor ze efficiënter waren.

De klassieke spelers, zoals Blockbuster in deze markt veranderden niet en gingen over de kop. Ondanks het grote succes hield Netflix niet vast aan het bestaande businessmodel. Het streamen van films en series verving de dvd. Netflix startte met een nieuwe business die langzaam maar zeker hun oude model opat.

Er zijn twee opties om met radicale verandering om te gaan. Of je doet er alles aan om je bestaande business in stand te houden. Je gebruikt alle marketing en zelfs juridische middelen om te overleven.

Zo doet de reisindustrie het op dit moment om de strijd met AirBnB aan te gaan. In het begin nam de sector deze ‘huisjesruil’ niet ernstig. Vijf jaar later blijkt dat er meer boekingen plaatsvinden via AirBnB dan bij de hele Hilton-groep samen. Paniek. Die paniek zorgt nu voor een juridisch steekspel.

De geschiedenis heeft geleerd dat de juridische strijd vaak niet op kan tegen de kracht van de consument en de kracht van verandering. De muziekindustrie maakte het allemaal reeds mee en we weten allemaal hoe die is veranderd.

De tweede optie is inspelen op die veranderende markt. Als je je openstelt om met jezelf te gaan concurreren, krijg je een ander debat.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie