Conversie op consent wordt het nieuwe businessmodel

De waarde van data-gedreven bedrijven wordt straks bepaald door de gebruikers van wie ze toestemming krijgen, betoogt Gérard Ghazarian.

123RF.com

Juridische teksten leiden niet tot toestemming

Persoonlijke data afstaan moet dan ook aantrekkelijk worden gemaakt voor gebruikers, anders haken ze af en delen ze hun data niet met je. Dat betekent dat de bezoekers nog persoonlijker moeten worden benaderd en verleid om 1 op 1-relaties met jouw merk aan te gaan.

Veel bedrijven zijn momenteel bezig om hun organisatie GDPR/AVG-proof te krijgen. Hierbij spelen juridische aspecten vaak de hoofdrol. In de praktijk zal dit betekenen dat je als consument straks bij elke nieuwe website die je bezoekt eerst uitgebreid toestemming moet geven op het plaatsen van cookies.

De hiervoor gebruikte teksten blijken vaak juridisch van aard te zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat het merendeel van de bezoekers geen toestemming zal geven om cookies te installeren voor marketingdoeleinden.

Concurrentievoordeel

Vertrouwen speelt een cruciale rol. Een ‘trusted brand’ zal in de regel dan ook meer kans hebben om consent te krijgen dan een ‘low intrest brand’. Bouwen aan merkbekendheid en betrokkenheid is echter niet afdoende.

Het gaat er als merk vooral om hoe je omgaat met de data van de doelgroep. Customer Consent Marketing gaat daarin een cruciale rol vervullen.

Kortom, als marcomprofessional kun je je voordeel doen met deze nieuwe wet. Laat je (potentiële) klanten zien dat je dit op orde hebt. De meest waardevolle USP de komende periode is ‘betrouwbaarheid’. Hiermee kun je een enorme voorsprong opbouwen ten opzichte van je concurrenten.

Incentives lossen barrières op

Customer Consent Marketing verenigt drie disciplines binnen de organisatie die elkaar normaliter minder goed weten te vinden; marketing, technologisch en juridische zaken. Customer Consent Marketing focust zich volledig op de relatie met de bezoeker.

Waar en op welk moment moeten we toestemming van onze bezoekers hebben? Kunnen we op basis van deze consent komen tot nieuwe doelgroep segmentatie? Wat zijn de barrières bij de doelgroep om ons geen toestemming te geven? Welke incentives kunnen we de doelgroep aanbieden om wel toestemming te krijgen? Hoe tonen we vervolgens aan dat hun persoonlijke data bij ons in goede handen zijn? En niet onbelangrijk: hoe regelen we dit allemaal in een juridische verantwoorde omgeving waar de gebruiker te allen tijde toegang tot zijn eigen data kan verkrijgen? Dat zijn vragen waarin merkbouw en conversie op consent samen komen.

De oplossing: Conversie op consent

Conversie op consent is daarmee het nieuwe businessmodel. marcomprofessionals doen er dan ook verstandig aan om hun organisaties nu al in te richten op dit aspect en samen met legal, IT en design zich gezamenlijk te buigen over de vraag hoe zij in de toekomst voor hun organisatie waarde kunnen blijven halen uit de data die hun gebruikers afstaan.

Het belangrijkste is om jezelf als marcomprofessional steeds de volgende vragen te stellen, zodra je iemand vraagt zijn gegevens bij je achter te laten:

  • Weet de gebruiker al waarvoor ik zijn gegevens gebruik?
     
  • Heeft de gebruiker hier actief toestemming voor gegeven?
     
  • Begrijpt de gebruiker waarvoor hij toestemming geeft of ooit heeft gegeven?
     
  • Kunnen we aantonen wanneer en waarvoor de gebruiker ons toestemming heeft gegeven?
     
  • Kan de gebruiker zijn toestemming gemakkelijk beheren en weer intrekken?
     
  • Mag ik op basis van deze toestemming met de consument communiceren?
     
  • Heb ik al het noodzakelijke geregeld om GDPR/AVG-naleving te waarborgen op gebied van marketing, rekening houdend met mijn full-stack omgeving?
     
  • Weten we wat we moeten doen om zijn gegevens te beschermen en doen we dat ook?
     
  • Krijg ik alle marketing datalekken inzichtelijk en heb ik alle oplossingen in huis om hier op te kunnen participeren?
     
  • Weten we wat we moeten doen als er toch iets (dreigt) mis te gaan met de veiligheid van gegevens?

Kun je overal ‘ja’ op antwoorden, dan ben je goed bezig. Als je nog niet overal ‘ja’ op kunt zeggen, lees dan binnenkort ook het tweede deel over Customer Consent Marketing. Daarin vind je een oplossing.

Gérard Ghazarian is CEO van de Candid Group

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie