De McDonaldization van de Amerikaanse koffie

Dunkin'Donuts faalde in Nederland. Starbucks probeert het niet eens. Maar in eigen land zijn ze wel succesvol. Starbucks zeker, maar Dunkin'Donuts komt eraan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dunkin'Donuts is in New York bezig met een invasie. In 2002 hadden ze 600 winkels, nu 1200 en tegen de zomer moeten het er 1300 zijn.
In staat een prachtig verhaal over hoe Dunkin'Donuts een geducht concurrent van Starbucks wil worden.

Hoewel Dunkin'zelf ontkent het gevecht met Starbucks aan te gaan. Ze richten zich op een ander segment van de markt, aldus de Dunkin'-marketeers: de snelle koffiedrinker die niet wil dreutelen voor de toonbank omdat hij geen keuze kan maken in de tientallen dure verschillende soorten koffie in verschillende maten ? Starbucks dus.

Starbucks richt zich op het sjieke koffiedrinken, de winkel is een tweede huiskamer voor de drinkers. Je kunt er chillen, internetten, muziek kopen, uren de New York Times lezen zonder dat je wordt weggekeken.

Maar je bent er nooit snel klaar, rijen zijn vaak lang en het maken van al die speciale koffie's duurt even. En 4,39 voor een bakje leut is ook geen kattenpis.

Dunkin' Donuts gaat er tegen in: misschien moet koffie weer gewoon koffie zijn?
De auteur van het stuk noemt het de McDonaldization van koffie. De klanten snel bedienen. Elk kopje koffie moet hetzelfde smaken.
Eigenlijk dus weer terug naar de oude Amerikaanse koffiecultuur.

Drie jaar geleden werd uit onderzoek duidelijk dat de menu's boven de toonbanken een groter lettertype moesten hebben, dan kon de vierde klant in de rij al een beslissing nemen en hoefde hij, aangekomen bij de toonbank, niet meer te beslissen.

John Moore, voormalig Starbucks-marketingman en nu directeur van Brand Autopsy, een marketingconsultancybedrijf, vindt het erg slim wat Dunkin'Donuts doet. 'Ze strippen de cultuur rondom de koffie weg.' Het gaat nog maar om drie keuzes, small, medium en large. 'Ze gaan voor de koffiedrinker die niet wil nadenken over wat-ie moet drinken, maar gewoon snel weer weg wil zijn.'

Kern van de marketing en kracht van Dunkin' Donuts: geen elitaire opsmuk, maar heel veel winkels. Op elke derde straathoek, één winkel voor zesduizend New Yorkers. Starbucks wil in de buurt van boekenwinkelketen Barnes & Noble zitten (vaak zitten ze zelfs in die winkel), Dunkin' Donuts wil gewoon zitten waar veel voetgangers en verkeer is.

Hoewel de naam anders vermoedt, is koffie de kern van de Dunkin' business. Niet verbazingwekkend: een kop koffie met een verkoopprijs van twee dollar kost Dunkin'Donuts tien cent.

En de New Yorkse meeneemkoffiemarkt is groot:er wordt jaarlijks een half miljard dollar aan koffie weggedronken. Geen wonder dat Dunkin'Donuts aan de dominatie van Starbucks in het New Yorkse straatbeeld willen knabbelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie