Premium

Directeur Fuuzle: 'We kunnen de concurrentiestrijd van Feedly winnen'

Een interview met Marco de Goeij, oprichter en directeur van newsreader Fuuzle.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Fuuzle is een startup uit Enschede en fungeert als newsreader. Daarbij heeft het concurrentie van grote namen zoals Feedly en Flipboard, maar directeur Marco de Goeij schuwt die concurrentie niet. 

Hoe is Fuuzle ontstaan?
‘Fuuzle is twee jaar geleden ontstaan met het idee om het laatste wereldwijde nieuws te brengen, gespecificeerd op interessegebieden. Ik kwam uit de media en marketingwereld en samen met een aantal IT-specialisten en een marketingman, ben ik het gaan uitwerken.’

Hoe verhoudt Fuuzle zich tot Blendle, Flipboard en Feedly?
‘Er zijn behoorlijk veel verschillen. Fuuzle vraagt wereldwijd bij 50.000 bronnen de RSS-feeds op, daardoor komen er zo’n 200.000 berichten per dag binnen. Dat is meer dan Flipboard en Feedly, die ook fungeren als een feedreader. Blendle doet het helemaal anders en werkt samen met uitgevers. Bovendien werkt dat systeem uitsluitend via betaling. Wij vinden dat alle content gratis moet zijn, omdat het internet gratis toegankelijk is.

Het verschil is verder dat wij veel respect hebben voor de bron. Wij laden alleen de tekst die vrijgegeven is door de bron en laten daarom geen foto’s zien. Daarnaast vertalen wij nieuws in veertien talen. Als je geïnteresseerd bent in een Braziliaanse voetballer, dan zal je bij ons ook de artikelen uit de Braziliaanse pers zien. Deze worden automatisch vertaald met Google Translate.’

Is de concurrentiestrijd met bijvoorbeeld Feedly te winnen?
‘Dat denk ik wel. Feedly heeft nu zo’n tien tot vijftien miljoen gebruikers, maar heeft één groot nadeel: het kost vijf dollar per maand om van de uitgebreide service gebruik te maken. Bovendien komt het grootste deel van Feedly’s gebruikers uit Amerika en zijn wij internationaal georiënteerd. Als wij naar Amerika gaan, willen we op en top gewapend zijn om die strijd aan te gaan. Maar omdat wij veertien talen bieden, voorzie ik eigenlijk geen problemen.’

Wat is jullie verdienmodel?
‘Dat is gebaseerd op advertenties. Wij hebben Fuuzle Admaster, dat zijn tekstadvertenties die te vergelijken zijn met Adwords. Bedrijven betalen per klik.’

Naast Google Nieuws komen ook Facebook en Apple met een nieuwsreader. Welke impact gaat dit hebben op de mediawereld?
‘Ik denk dat er steeds meer van dit soort services boven water komen, veel ervan tegen betaling, maar in ieder geval ieder met een andere insteek. Wij steken in op het brede nieuws. We schrikken niet van deze nieuwe services, want toen wij begonnen, hadden we al het vermoeden dat dit groot zou worden. Het zal in de toekomst steeds verder uitbreiden, dan zullen naast magazine- en kantenartikelen, ook nieuws tv-uitzendingen worden geïntegreerd. Dat is de absolute toekomst.’

Wat is de invloed van niewsreaders op nieuwsmerken? Krijgen die meer toeloop of leest iedereen de koppen en verliezen ze bereik?
‘De RSS-feed is niet meer dan een trigger om het hele artikel te lezen. Dat zien wij in de praktijk ook gebeuren. Mensen die algemene niewsreaders gebruiken zoals de onze en een wat breder perspectief willen dan vanuit één titel, klikken door naar andere nieuwsmerken.’

Hoeveel gebruikers hebben jullie nu?
‘We hebben dagelijks 2.500 unieke gebruikers, maar dat is de afgelopen dagen gestegen naar 5.000. We verwachten door onze binnenkort 10.000 tot 20.000 gebruikers per dag. De herhaalbezoeken stijgen en we zien dat tientallen mensen zich dagelijks aanmelden voor onze Alert Service, een service waarbij je meteen een e-mail krijgt als er nieuws is binnen je interessegebied.’

Jullie doen nog niks aan marketing, wat zijn de plannen daarmee?
‘We hebben grote plannen, maar voor dit soort media zijn marketingbedrijven duur. We zijn nu aan rekenen en zijn erg nieuwsgierig naar wat het product uit zichzelf doet. Duidelijk is dat we forse mediabudgetten gaan investeren in massamedia. Kranten zijn een logische stap, want samenwerkingen met uitgevers zijn erg van belang. Maar televisiecampagnes behoren ook tot de mogelijkheden.’

Wat zijn jullie toekomstplannen?
‘We willen onze functies uitbreiden, zo zijn we nu bezig met een app en een archief. In de toekomst zouden we het graag mogelijk maken dat iemand uit Hoorn kan aangeven dat hij al het nieuws binnen een straal van twintig kilometer wil ontvangen op zaterdagochtend om tien uur in magazineformaat, zodat hij dat kan lezen bij de koffie.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie