#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week lappen we de 20% tekstregel van Facebook aan onze laars, hebben we het over de collab tussen Twitter en SoundCloud en meer!

Less is more

Attentie, attentie! De van Facebook is niet meer. Wat betekent dat? Dat advertenties niet meer afgekeurd worden als deze te veel tekst bevatten. Hooray! Dat betekent overigens niet dat je de hele post moet gaan volkladden. Dus wacht even met je vreugdedansje, ga weer zitten en lees dit. De hoeveelheid tekst in je afbeelding oefent vanaf nu direct invloed uit op je campagneresultaten. Daarom worden advertentie-afbeeldingen in vier categorieën ingedeeld:

Afbeeldingstekst “OK”: het advertentiebeeld bevat weinig of helemaal geen tekst. Good boy! Zo ziet Facebook het graag.
Afbeeldingstekst “Low”: de afbeelding bevat een beetje tekst. Bereik wordt licht beperkt. Are you sure?
Afbeeldingstekst “Medium”: afbeeldingen bevatten gemiddeld veel tekst. Bereik wordt in sterkere mate beperkt. You can do better than that..
Afbeeldingstekst “High”: het beeld bevat veel tekst.  De doelgroep bereik je amper. Shame on you!

Geldt dat voor alles? Nee, Facebook maakt uitzonderingen op bijvoorbeeld verpakkingen die tekst bevatten, cartoons, boeken en screenshots uit apps. We horen je denken: maar hoe weet ik dan wanneer de post teveel tekst bevat? Geen paniek: dit kan met de oude vertrouwde

Dat klinkt als muziek in de oren

Vogels en wolken gaan goed samen: sinds oktober 2014 is het mogelijk om via Twitter audio van SoundCloud te beluisteren. Uit hebben we vernomen dat Twitter al 70 miljoen dollar heeft geïnvesteerd in de muziekdienst. Door deze investering zou de waardering van Soundcloud tot in de wolken stijgen, lees: 700 miljoen dollar (!).

Waarschijnlijk een win-winsituatie. Via SoundCloud kan Twitter wellicht de groei en betrokkenheid vergroten en SoundCloud kan Twitter weer gebruiken om hun nieuwe abonnementsdienst te promoten. That sounds great!

Sterk staaltje tech

Apple zou Apple niet zijn, als het niet met iets nieuws zou komen. Het bedrijf gaat introduceren in plaats van het verkopen van apps. Momenteel verdient Apple 30 procent over de opbrengsten van een app. Vanaf heden geldt dit alleen nog voor het eerste jaar nadat een app is uitgebracht, daarna zakt het percentage naar 15 procent. Op deze manier houden ontwikkelaars er meer aan over. Daarnaast gaat Apple apps sneller goedkeuren, binnen 24 tot 48 uur. Ze zeggen daarmee tegemoet te komen aan een hoop klachten. Way the go Apple!

Populairste meisje van de klas

Tv is uit, is in. Wereldwijd staart 28 procent van de jongeren nu liever naar hun mobiele beeldscherm dan naar de good old beeldbuis om op de hoogte te raken van het nieuws. Van het totaal blijkt maar liefst 51 procent zijn of haar nieuws van platforms als Facebook en Twitter te halen. En één op de tien hiervan ziet sociale media als belangrijkste bron.

Onder de Nederlandse jongeren zijn Facebook, WhatsApp en YouTube de belangrijkste nieuwsbronnen, gevolgd door Twitter en LinkedIn. Social media verwijzen vaak door naar artikelen van nieuwswebsites, kranten en televisiezenders. Wij typische Nederlanders kiezen natuurlijk wel voor gratis! We laten betaalde artikelen links liggen. Slechts 12 procent betaalt voor digitale nieuwsstukken. Instagram en Snapchat worden, ondanks hun stijgende populariteit, nog nauwelijks voor nieuws gebruikt.

Zo, jij bent weer up to date en bijgepraat! Verder maken we er geen woorden aan vuil, wat zal die 20% regel trots op ons zijn! 

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie