Managers en veranderingen

Veel managers (niet de beste natuurlijk) veranderen niet graag. Veranderingen voelen ongemakkelijk aan, en bovendien zijn ze gevaarlijk, want je komt deels of meer op onbekend terrein. Ervaring telt dan gedeeltelijk niet meer, maar de omstandigheden zijn dan wel anders, maar de noodzakelijke basisstrategie vaak niet. Sterker nog, het niet kennen van de "moves" van een markt, maar wel met een strategische bagage èn een open mind, zou je weleens het verschil kunnen maken!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar toch doen managers dat liever niet. Want dan speelt de manager zich in de kijker, met alle risico's van dien.
Veel managers doen liever meer- en intensiever van hetzelfde. Vooral als hun bedrijf beursgenoteerd is en de terreur van de kwartaalcijfers zich doet voelen. De beurs háát risico's.
Daar krijg je absoluut de handen niet voor op elkaar ...
Wèl voor de volgende saneringsronde ...
De beurs verkiest "corporate anorexia" (afslanken, weer afslanken, verder afslanken en tenslotte "gezond" doodgaan) boven gecalculeerde risico's die een gezondere toekomst nastreven.
De beursanalisten zouden zich moeten realiseren, dat je geen wedstrijd kunt winnen, als je één oog op de bal houdt en het andere op het scorebord. Maar ja, beursanalisten zijn net managers. Zij houden ook niet van veranderingen. Integendeel!

Misschien moeten managers eens aan de volgende anekdote denken. Manager de Jong vertrok bij zijn bedrijf. De directie gaf een afscheidsreceptie en memoreerde zijn carrière en hoe jammer zijn vertrek was. "Het bedrijf gaat jouw 20 jaar ervaring missen" Fout! Het bedrijf gaat 20 maal één jaar ervaringen missen ...!!!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie