Microsoft wordt weer Microsoft

Het duurde even, maar langzaam maar zeker wordt Microsoft weer het bedrijf dat echt staat voor productiviteit, vindt Michiel Maandag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Microsoft gaat echte stappen maken in het vertalen van het merk naar producten en proposities en wordt weer het bedrijf dat staat voor productiviteit; precies zoals we het hebben leren kennen.

Productiviteit is immers waar het merk voor de massa begon. Denk aan de IBM PC met MS-DOS, allereerst gebruikt in de zakelijke omgeving.

Met de introductie van Windows en Office was het natuurlijk helemaal duidelijk: dé combinatie op de werkplek en synoniemen voor productiviteit.

Zelfs de concurrentie onderkende deze positionering. Apple maakte in de Mac vs PC reclame de nodige grappen over PC&;s en PC gebruikers, maar deep down was het een karakterschets van creatief versus productief. Dit is ook precies het verschil tussen de Office Suite en de Apple iWork Suite. De één is gericht op productiviteit, de ander allereerst op creativiteit.

Nu is het ook voor Microsoft zelf weer duidelijk wat de core van het bedrijf is. In een laat ceo Satya Nadella weten dat &;at our core, Microsoft is the productivity and platform company for the mobile-first and cloud-first world. We will reinvent productivity to empower every person and every organization on the planet to do more and achieve more.&;

De recente herpositionering van de Surface tablets naar productiviteit is al een mooi voorbeeld. In 2012 werd de Surface gelanceerd als &;a laptop in a tablet form&;. Erg onhandig wanneer de overduidelijke trend is dat het aantal laptops aan het verminderen is. Daarnaast had de Surface allerlei problemen zoals een torenhoge prijs (nota bene duurder dan een laptop met touch), matig batterijverbruik en gebrek aan applicaties. Door de onduidelijke positionering werd de Surface nadelig vergeleken met iPad, de in de tablet categorie.

De nieuwe Surface website geeft nu meer duidelijkheid. Er is een vertaling van het merk naar proposities is zichtbaar. Ik lees &;Surface - the most productive tablets on the world&;. Natuurlijk had dit nog wat scherper gekund, bijvoorbeeld &;Surface - the first tablet focused on productivity&; met een headline als &;finally, a tablet that can replace your laptop&;. Maar het begin is er.

Nu de core van Microsoft glashelder is, moet er scherp worden gekozen en er dan natuurlijk ook voor gegaan worden. Het recente nieuws om 18.000 banen te schrappen zal hier zeker toe bijdragen. Hoe past bijvoorbeeld het Xbox gaming platform bij productiviteit? Hoe past de focus van Nokia telefoons op de fotografische mogelijkheden van de toestellen bij productiviteit?

Wanneer het merk echt richting geeft, dan kunnen het karakter of de waarden van het merk als kompas worden gebruikt. Het maken en uitvoeren van merkwaardige producten & proposities wordt dan makkelijker. En consumenten snappen precies wat je doet en –belangrijker- hoe je verschil maakt.

Michiel Maandag is partner bij Business Openers

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie