Mogen we alsjeblieft onze cookies terug?

Vanaf juni 2012 mogen bedrijven niet al hun cookies meer houden. Zo mogen zij dus niet meer uitgebreid website surfgedrag registreren en daarmee raken zij een online reclamemogelijkheid kwijt. Da’s toch alleen maar goed?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een jaar of vijf was ik toen ik voor het eerst in een deuk lag om Cookie Monster, die alle koekjes en zelfs de koekjestrommel opvrat. Ook al vond ik andermans spullen afpakken asociaal, ik wist, zo klein als ik was dat het maar een filmpje was. Heel anders dan de koekjesroof laatst in Den Haag.

Cookies, ook handig voor ons
In Den Haag woont tegenwoordig geen graaf maar een heuse cookie monster. Wat is het geval? Een Kamermeerderheid heeft bepaald dat bedrijven de cookies van hun websitebezoekers maar beperkt op mogen slaan. zijn data over onze websitebezoeken die opgeslagen worden op de server van de betreffende website. Handig voor marketingdoeleinden van de website eigenaar, maar ook handig voor ons. Want, door de cookies hoeven we bij een volgend bezoek aan diezelfde website bepaalde gegevens, zoals een loginnaam niet opnieuw in te voeren. Deze cookies hoeven bedrijven volgens de regel niet ‘af te staan’. Gelukkig!

Surfgemak
Maar, vanaf juni 2012 mogen bedrijven niet al hun cookies meer houden. Zo mogen zij dus niet meer uitgebreid website surfgedrag registreren en daarmee raken zij een online reclamemogelijkheid kwijt. Da’s toch alleen maar goed? Ja, vind ik wel. Bedrijven kunnen niet zomaar aan de haal gaan met onze surfgegevens en ons niet zomaar bombarderen met allerlei online reclame zodra we hun websites weer bezoeken. Plus, als ik de experts mag geloven, zal ons surfgemak er niet onder lijden. Tot zover het goede nieuws.

Consequenties voor webwinkels
Het slechte nieuws is dat veel van onze favoriete websites, fora, blogs en nieuwssites hun bestaansrecht ontlenen aan online reclamemiddelen zoals banners en pop-ups, en aan online spelletjes. Heb jij last van dit allemaal? Volgens politiek Den Haag wel en dus zullen heel wat bedrijven aan de bak moeten om volgend jaar nog online te kunnen ondernemen. En dan nog de webwinkels. Het is nog niet helemaal duidelijk wat de voor consequenties de nieuwe regels zullen hebben voor webwinkels. In het ergste geval kunnen ze straks hun trouwe bezoekers niet meer gericht bedienen.

Veilig online bankieren
Jammer! Wat willen ze in Den Haag nou bereiken? Steeds meer ontdekt ondernemend Nederland de oneindig lijkende mogelijkheden van het internet. En tuurlijk, het internet moet veilig zijn, maar de nieuwe wetgeving maakt het alleen maar moeilijker voor iedereen. Als onze wetgevers echt veiligheid willen creëren, mogen ze eerst de echte internetcriminelen zoals phishers die het internetbankieren in gevaar brengen, aanpakken. Of zijn ze soms bang de grote banken aan te pakken zodat we eindelijk veilig online kunnen bankieren?

Gemiste kans Den Haag!
Nee, het is veel makkelijker om bij het oude en schijnveilige...of beter gezegd: schijnheilige...te blijven. Om te doen zoals het zogenaamd hoort. Gemiste kans politiek Den Haag! Als er iemand is die onze economie kan redden en zelfs een nieuwe economie kan creëren, dan zijn het wel die nieuwerwetse gepassioneerde internetentrepreneurs, de jonge honden, de andersdenkenden, de idealistische internet pioniers. Beste koekjesmonsters in Den Haag, open jullie ogen, klim uit jullie benauwende hokjes, word wakker in de 21e eeuw...en mogen we alsjeblieft onze cookies terug?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie