Op tournee met Hoegaarden 0,0%

Wie wil er een artikel schrijven over de aftrap van de Hoegaarden 0.0 Smaaktour voor Molblog luidde de vraag vorige week? Je moet er wel voor naar Amsterdam. Geen probleem om een keer die kant op te rijden vanuit het oosten van het land. Als bierdrinker ben ik op voorhand nieuwsgierig. Geen alcohol? Eigenlijk wel prima want ik moet het hele eind ook nog terugrijden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het zonovergoten terras van Rosa & Rita in Amsterdam staat de speciale Smaaktourbus, een prachtige klassieke Citroen HY, met daarnaast een moderne kookopstelling met twee koks. Wat gaan we nu krijgen? Alcoholvrij bier en hapjes? Ja dus. Na een korte uitleg op het zogenaamde Smaakterras van de Vlaamse culiconsultant Kevin Strubbe, weten we niet alleen hoe het bier te schenken, maar ook wat er goed bij smaakt.

Aan deze campagne ging een uitgebreid online onderzoek vooraf met behulp van Survey Monkey. Hieruit bleek onder andere dat mensen zich niet meer schamen om een alcoholvrij biertje te bestellen. Ook de momenten om alcoholvrij bier te drinken zijn frequenter geworden. Het past in hete verantwoord omgaan met alcohol. Het kan bovendien als alternatief voor frisdrank gedronken worden. In een afnemende biermarkt zijn de brouwers van alcoholvrij bier in staat om een stijging teweeg te brengen van 27% in de retailmarkt. En dat is lang niet meer alleen omdat men nog moet autorijden. Al met al een interessant en groeiend segment.

Niet zo maar van de fles in het glas…

Draaiend inschenken, één keer roeren met het speciale roerstaafje, slokje nemen uit het welbekende zeshoekige glas, nog drie keer roeren en genieten. Dit ritueel, de “Perfect Serve” genaamd moet de consument begrijpen en doen. Op die manier ontstaat de optimale smaakbeleving. Maar gaat de consument dat onthouden? Jawel want Inbev heeft er een stevige campagne omheen gebouwd. In diverse steden worden mensen uitgenodigd om op het Smaakterras plaats te nemen om te genieten van Hoegaarden 0.0% vergezeld van een culinair hapje geserveerd door Kevin Strubbe. Een waar rondreizend circus.

Naast de smaaktour die diverse Nederlandse steden aandoet, bestaat de campagne uit sampling in supermarkten en een activatie op Facebook. Er is bewust voor Facebook gekozen omdat Hoegaarden daar al nadrukkelijk aanwezig is met 77.253 like en bijna 4800 mensen die erover praten. Vooralsnog een slimme strategie. Als “The Pickle Factory” hetzelfde effect teweeg kan brengen als bij de Vaderdag campagne voor Hertog Jan dan zit het met deze campagne ook wel goed.

Na nog even met Daan Goote (Pickle Factory) en René Bergmans (Inbev) gesproken te hebben, én na vier glazen Hoegaarden 0.0%, besluit ik nog even Amsterdam in te gaan. Alleen jammer dat ze op het terras bij café “Aen ’t Water” geen alcoholvrij witbier hebben. Dan toch maar een bitter lemon. Daar moet nog wel even aan gewerkt worden dames en heren van Inbev!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie