Premium

Pas afgestudeerden Hallo Academie tonen sterke concepten

De net afgestudeerden creatieven komen met bijzonder innovatieve concepten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ex-student Anita Pronk laat op de expositie een pinhole camera zien, de allersimpelste camera die er is. De camera wordt ook wel de ‘gaatjescamera’ genoemd, want het heeft in plaats van een lens een gaatje. De opdracht vanuit creatief bureau Van De Jong was om bezoekers een nieuwe ervaring te bezorgen op festival Unseen. &;Het idee was daarom om een uitvouwbare pinhole camera van karton te maken met de instructies erop. De camera zou dan vóór het festival als uitnodiging worden verstuurd met de vraag: maak één foto en stuur hem terug. Alle ontwikkelde foto’s samen zouden tijdens het festival een unieke tentoonstelling over Pinhole fotografie vormen.&;

Pronk heeft voor Hallo de HKU gedaan en werkte daarna voornamelijk als projectmanager. Als projectmanager wist ze stiekem wel dat ze liever iets anders wilde. ‘Toen dacht ik: ik kan dit blijven doen en gefrustreerd raken of ik kan naar de Hallo Academie gaan. Het sprak me aan dat Hallo een gevarieerd lesprogramma heeft met veel gastdocenten uit verschillende disciplines.’

Het idee van Cleo Kerkhof is dat bezoekers van de ASOS-webshop na aankoop hun eigen stijl fotograferen. Door deze foto&;s op de website te plaatsen, wordt er een social medium opgebouwd rondom de items. Hoewel ASOS een streetstyle mode-platform is, staat de website vol met dunne modellen die de kleding presenteren. Volgens Cleo willen bezoekers in de wereld van ASOS veel liever ‘the girl next door’ zien. Kerkhof: ‘Bij Hallo kregen we vaak ’s ochtends een opdracht die we ’s middags presenteerden. Daardoor leer je snel denken, maar blijft het vaak bij een concept. Wat ik zo leuk vond aan deze opdracht was dat we het echt hebben uitgewerkt. Het was voor het eerst in vier jaar dat ik aan mijn ouders kon laten zien wat ik doe en kan.’

Voordat ze bij Hallo kwam, studeerde ze Communicatie Copy & Concept en kreeg als afstuderend studente het commentaar: ‘Je concept is super goed, maar het is geen scriptie’. Kerkhof: ‘Bij een HBO-opleiding gaat het toch vaker om "vinkjes kunnen zetten". Ik was daar vatbaar voor en werd heel onzeker. Op de Hallo Academie kreeg ik voor het eerst echt duidelijkheid, vrijheid en dus zelfvertrouwen in wie ik ben en wat ik kan. Er werd me daar een warm bad aangeboden.’

Ricardo Tabak bedacht voor I amsterdam de campagne ‘4 inches can save your life’ om het probleem van overstekende toeristen in de binnenstad op te lossen. Tabak: ‘Nederland is super vlak. Er zijn eigenlijk heel weinig hoogteverschillen. Maar wanneer je als toerist naar ons land komt is er één hoogteverschil wat er wel toe doet: de 10 centimeter tussen de stoeprand en het fietspad. De campagne speelt op een absurdistische manier in op die 10 centimeter om zo toeristen te attenderen op hun veiligheid.’ Tabak merkte tijdens verschillende functies bij bureaus waar hij werkte, voordat hij aan de opleiding begon, dat hij het meest geïnteresseerd was in strategie en creatie.

Hoe nu verder?
De studenten eindigen hun master bij Hallo allemaal met een traineeship van drie maanden bij het bureau van hun persoonlijke mentor.  Een aantal studenten heeft hier een baan aan overgehouden. Kerkhof werkt bij McCann: ‘Ik vond de reclamewereld best eng, echt zo’n mannenwereld met veel testosteron, maar zo voelt dat bij McCann helemaal niet. Als reclamemaker ben je eigenlijk altijd stagiair, al krijg je wel betaald. Je blijft leren en bent altijd op zoek naar nieuwe dingen.’

Tabak werkt op dit moment als freelance creatief: ‘Ik zou wel in vaste dienst willen om ervaring op te doen en ik speel erg met de gedachte om een periode in het buitenland te wonen en werken. Dus of ik uiteindelijk aan de slag ga in Amsterdam, New York of Tokio, dat ga ik komende maand uitzoeken.’

Andere studenten, waaronder Pronk kijken nog rond: ‘Ik ben in gesprek over een aantal mogelijkheden om aan de slag te gaan. Daarnaast ben ik bezig met een side project: een blog over de side projects van creatieven. Deze komt binnenkort online.’

Wat de toekomst van de studenten betreft, is het een voordeel dat de academie niet opleidt tot artdirector, copywriter of conceptontwikkelaar in de traditionele zin van het woord. ‘Hallo’ers zijn universele creatieven. Ze denken vrijer en tevens constructiever en kunnen middelenvrij concepten ontwikkelen’, aldus Wim Michels, founder en directeur van de academie. Overigens, het is geen toeval dat studenten veel verschillende achtergronden hebben. Michels: ‘Toen ik de VEA conceptontwikkelingcursus opzette, merkte ik dat veel mensen vanuit de reclamewereld kwamen. Bijzonder talent met een andere achtergrond werd niet bereikt, bleef onopgemerkt en viel daarom volgens mij tussen wal en schip. Creatief strategisch talent met verschillende achtergronden maakt het groepsproces bovendien dynamischer en de concepten interessanter en rijker. Het verklaart ook waarom de uitstroom zeer divers is, passend bij de ambitie van de betreffende student. Hallo Alumni kunnen met hun vermogen om zowel in essentie als ondersteboven te denken in tal van bedrijven in de creatieve industrie perfect uit de voeten.’

Concepten en eindproducten
Overige concepten en eindproducten van alumni die getoond werden op de expositie:

Olger Ypma & Rens de Groot
Ypma en De Groot zijn als team van de Hallo academie afgekomen. Ze kwamen samen met een plan voor PostNL en een manier waarop je met je eigen plastic zakken een duurzaam plastic product kunt laten maken. Meer werk van het team creatieven vind je .

 


Jochem Klicks
Klicks is een creatief die houdt van activerende en innovatieve concepten. Hij kwam met het innovatieve Dr. Home. Deze capsule identificeert ziektes en aandoeningen door kleurverandering in de wc. Meer van zijn creaties vind je .

Guy Lokhoff
Lokhoff liep geen stage, maar startte met ondersteuning van de mentoren van Hallo zijn eigen creative digital agency: . Inmiddels zit hij met zes man in kantoor in Amsterdam. Hammerfest ontwikkelt alles digitaal van concept tot development. Klanten zijn onder andere ING en Corendon.

Neal Evan Kok
Neal Evan Kok is zijn eigen video advertising begonnen en heeft daarnaast een fictie-script geschreven dat verfilmd gaat worden. Zijn tweede film ligt al klaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie