Supernerd wordt superheld

In de nieuwe film Kick-Ass transformeert een supernerd in een superheld dankzij een via het internet verspreid filmpje. De superheld doet vervolgens ‘’zijn masker’’ af door via Facebook met zijn fans te communiceren. En hoe promoot je zo’n film? Heel toepasselijk, met behulp van social media. Speciaal voor deze film is een baanbrekend online platform opgezet waarop alle fans gezamenlijk ass-kicken. Een Hollywood marketingmijlpaal?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een korte schets voor het geval dat je nog niet gezien hebt: de film gemaakt door Lionsgate kan omschreven worden als een parodie op een traditionele superheldenfilm met een flinke dosis social media. In de film bedenkt een loser, al skypend en online video’s bekijkend, het idee om een superheld te worden, en bestelt online een superheldenpak. Zijn tweede heldenactie wordt met een videophone vastgelegd en al snel circuleert het filmpje op internet.

Het benutten van social media in de filmmarketing is niet nieuw. Eerder maakten filmstudio’s kennis met het zogeheten ‘’’’, waarbij het succes van een film wordt beïnvloed door de moderne vorm van mond-tot-mond reclame. Ook maakt Hollywood gebruik van (gesponsorde) pagina’s op Facebook, MySpace, YouTube en Twitter. Maar Lionsgate lijkt de mogelijkheden van social media om gemeenschappen te connecten optimaler te benutten. Het is namelijk de eerste adverteerder die de krachten van verschillende netwerksites samenbrengt op . Op dit platform is alle online activiteit omtrent Kick-Ass te volgen bestaande uit onder andere comments, tweets, video’s en andere content.

Het bedrijf achter het platform is thisMoment. Haar (DEC) maakt het bedrijven mogelijk om met een eenvoudig CMS content voor hun merken te publiceren en managen. Een op maat gemaakt versie van het DEC, de zogeheten ‘’thisMoment Gadget’’ is beschikbaar voor Google adverteerders als een upgrade op een YouTube branded channel.

Met behulp van de DEC faciliteert Lionsgate de Kick-Ass conversatie door een samenhangende en complete online experience te creëren. De content wordt hierbij door Lionsgate verzorgd en gefaciliteerd. Gebruikers kunnen hun ervaringen delen en net als in de film kan iedereen een superheld worden, door een zelfgemaakt filmpje in te sturen met de beste ‘’Kick-Ass’’ beweging. Lionsgate is er met het geheel aan features in geslaagd een goede en relevante content te verzorgen, die het centrale platform nog sterker maakt.

Ook Hollywood lijkt er dus aan te geloven: online activiteit staat centraal in de weg naar succes; in de film én in de marketingmix. Resultaat? ‘’The most talked about movie is now the movie in America!’’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie