WC-eendconclusie van vleesverwerker Vion: 'tweederde vindt vlees onmisbaar'

Interessante nuances: Biovlees en dierenwelzijn in de lift en: 'Een goed stuk vlees mag duurder zijn'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jongeren zijn in de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd. Dat stelt Vion, een internationaal vleesbedrijf met productielocaties in Nederland en Duitsland. Ongeveer tweederde van hen vindt vlees een onmisbaar onderdeel van de voeding.

Het lijkt een WC-eendconclusie, maar er worden interessante nuances gelegd in de Vion’s Consumer Monitor 2015 dat consumenten- en shopperinformatie bevat over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees.

Vion heeft met GfK onderzoek verricht onder bijna 2.500 huishoudens gericht op het beter begrijpen van de vleeskoper en het aankoopproces van vlees. De Monitor bevat consumenten- en shopperinformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees.

Duurder
Zes op de tien consumenten zegt in het onderzoek dat een goed stuk vlees best weleens wat duurder mag zijn. Daarnaast waarderen ze concepten, die ze associëren met kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. Ook stijgt de bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, met name bij de jongeren.

Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geïnformeerd willen worden. Vion: ‘Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.’

Vion nam ook een stijgende voorkeur voor Nederlands vlees waar én de bereidheid hier meer voor te willen betalen.

Carnivore jongeren
Uit eerder onderzoek in opdracht van Wakker Dier (2013) blijkt dat een zeer ruime meerderheid van alle jongeren het normaal vindt om vlees en vleeswaren te eten (94%). Een bijna even grote groep (92%) vindt vlees(waren) lekker. Bijna de helft van de jongeren (45%) gaf in hetzelfde onderzoek aan nooit een hele dag vegetarisch te eten. Twee op de vijf jongeren eten minimaal één dag per week wel eens een hele dag vegetarisch (40%). Een kwart zei het destijds &;zielig&; te vinden om vlees(waren) te eten.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie