Premium

12 Amerikaanse goeroes in pr en communicatie die je móet volgen

Wie zijn de social pr-goeroes uit de Verenigde Staten, wat zeggen ze en wat heb je eraan als communicatieprofessional?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Overzicht gebaseerd op de mening van de Nederlandse social pr-influencers Patrick Petersen, Ronald van der Aart, Jos Govaart en Remco Janssen, die hun favoriete goeroes noemen (zeven). Communicatie doet er nog vijf bij.

1. Seth Godin

Dé goeroe – of, in verband met zijn naam misschien wel God – op het gebied van social PR en marketing. Hij schreef 17 bestsellers – waaronder Linchpin, Tribes, The Dip and Purple Cow. Zegt dat een boodschap die ruimte voor doordenken biedt waardevoller is dan een kant-en-klare boodschap. Ook: Val je klanten niet lastig. Luister en kijk liever naar je klanten en kom daarna met een goed idee.
 . 

2. Brian Solis

Eén van de meest gezaghebbende denkers – ‘thought leaders’ – als het gaat om nieuwe media. Hij schreef diverse boeken, zoals The Conversation Prism en rapporten, onder meer over social influence. Heeft een eigen YouTube-kanaal: BrianSolisTV en meer dan 218.000 volgers op Twitter. Zijn visie: De organisaties die dagelijks bewijzen dat ze hun klanten ervaringen geven waarover ze praten zijn de winnaars.   

3. David Meerman Scott

David Meerman Scott is marketingstrateeg en bestselleracteur. Zijn beroemdste boek is The New Rules of Marketing & PR. Hij adviseert opkomende bedrijven en organisaties in de non-profitsector. De Amerikaan heeft meer dan 104.000 Twitter-volgers. Een goede reputatie bouw je volgens Meerman Scott alleen maar op door deel te nemen aan Twitter en te reageren op blogs en fora. 

4. Natasha Koifman

Richtte in 2002 het PR-bureau NKPR op in Toronto, Canada – met ook een kantoor in New York - en combineert daar twee passies: verhalen vertellen en het ondersteunen van goede doelen. Koifman staat bekend als expert op het gebied van populaire cultuur en fashion. Ze schrijft wekelijks voor de Huffington Post. Heeft de overtuiging dat pr kan leiden tot betekenisvolle relaties tussen de publieke en nonprofitsector. Sociale verantwoordelijkheid en geven aan mensen in nood staan bij haar voorop.  

5. Christopher Penn

Vice President of Marketing Technology bij PR-bureau Shift Communications, blogger en veel gevraagd spreker. Hij noemt zichzelf een brug. Hij staat tussen verschillende vakgebieden in en wil mensen helpen elkaar te begrijpen. Hij wil met name de werelden van IT en marketing met elkaar verbinden. ‘Ik speel World of Warcraft en de lessen die ik leer op dit virtuele slagveld, gebruik ik in business.’

6. Gini Dietrich

Gini Dietrich is oprichter en ceo van Arment Dietrich, een in Chicago gevestigd bureau dat is gespecialiseerd in geïntegreerde marketingcommunicatie. Oprichter van de site/blog Spin Sucks Pro, voor pr- en marketingprofessionals. Volgens Dietrich draait het allemaal om open en eerlijke communicatie om het vertrouwen van je klanten te winnen. ‘Het gaat er niet meer om dat je je boodschap “spint”. Mensen walgen daarvan!’, zegt ze. ‘Speel open kaart.’ 

7. Mitch Joel

Canadese journalist en publicist. President van digitale marketing specialist Twist Image. Werd in 2008 al uitgeroepen tot Canada&;s meest invloedrijke man in social media. Marketing Magazine noemde hem  ‘Rock Star of Digital Marketing’. Waarom? Toen Google aan grote concerns moest gaan uitleggen hoe digitale marketing werkt, kwam men bij hem terecht. Hij post heel veel – dagelijks! - op zijn blog .

8. Mark Ragan

Mark Ragan was vijftien jaar lang politiek verslaggever en die skills gebruikt hij nu als communicatieman. ‘Als oud-verslaggever ben ik gewend om veel vragen te stellen. Dat doe ik dan ook.’ Ragan is bekend van de site PR Daily, die dagelijks ge-update wordt met nieuws en scherpe opinie over pr en communicatie. 

9. Bill Stoller 

Pr-topper met 25 jaar ervaring en eigenaar van Stoller & Bard Communications in New York. Stoller is ook de man achter de Free Publicity Newsletter, waarin hij op boeiende wijze zijn geheimen uit de pr-loopgraven deelt. De reden waarom je hem op Twitter moet volgen? Op Twitter kiest Stoller er vooral voor om links naar relevante artikelen te delen, zoals ‘10 Ways To Design The PR Agency Of The Future’ en ‘Be Aware of These 5 PR Common Mistakes’. Nieuwsbrief:  . .

10. Lizzie Grubman

Pr-vrouw en socialite uit New York met veel klanten in de entertainmentindustrie, zoals Britney Spears, Jay-Z en de Backstreet Boys. Grubman is een PR-vrouw die je moet volgen op Twitter (40.000 volgers) en Instagram. Ze deelt er niet alleen tips, links, foto’s en een heleboel emoticons, maar ook haar eigen leven. Belangrijke quote: ‘Als je op social media als Twitter en Instagram gaat, waarom zou je dat dan anoniem doen?’ 

11. Kevin Dugan

Dugan – uit Cincinnati, Ohio - is de man achter (zo’n 24.000 volgers). Hij is ook verantwoordelijk voor The Bad Pitch Blog, waarop hij de meest verschrikkelijke marketingideeën de revue laat passeren. Daarnaast heeft hij ook het blog Strategic Public Relations. Op Twitter deelt hij zijn wijsheden over PR en marketing en geeft hij links, maar ook een kijkje in zijn privéleven. Wordt ook gevolgd door Barack Obama.  .  

12. Sarah Evans

Wordt in de States gezien als een echte social media-goeroe. Ze richtte Twitter-chats en  op. Evans staat erom bekend dat ze genereus is in het delen van haar kennis, tips of buzz creëren (bijvoorbeeld op Twitter). Ook schroomt ze niet om merken te promoten in artikelen en bij presentaties in het land. 

Dit artikel is een verkorte versie van een groot achtergrondverhaal over social influencers dat in het meinumer van Communicatie verschijnt. Daarin ook een overzicht van Nederlandse invloedrijke ‘socials’.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie