ACM legt Daisycon boete op wegens spam

Het affiliate netwerk was betrokken bij de verzending van ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Behalve dat er geen toestemming kon worden aangetoond, konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de commerciële e-mails. Daisycon speelde bij het versturen van de spam als affiliate netwerk een centrale rol. De boete aan Daisycon voor overtreding van het spamverbod bedraagt ruim acht ton.

Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af: adverteerders, publishers en affiliate netwerken hebben elk een eigen verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen. Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Daarom treden wij hiertegen op.” ACM heeft naast Daisycon ook twee leidinggevenden aansprakelijk gesteld voor een deel van de overtreding.

ACM heeft eerder boetes opgelegd aan publishers en adverteerders wegens overtreding van het spamverbod. Nu beboet ACM ook een affiliate netwerk. ACM was bij een eerder onderzoek naar spam op de rol van Daisycon gestuit en is op basis daarvan dit onderzoek gestart. Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen enerzijds adverteerders, die promotiemateriaal willen verspreiden, en anderzijds publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen.

Door tussenkomst van het netwerk kunnen zij elkaar vinden en kan promotiemateriaal van adverteerders op een snelle manier worden verspreid onder een grote groep consumenten. Behalve de adverteerders en publishers kunnen ook affiliate netwerken ervoor verantwoordelijk zijn dat op een juiste manier toestemming is verkregen voor het versturen van ongevraagde commerciële e-mailberichten. ACM gaat ook andere affiliate netwerken op deze verantwoordelijkheid aanspreken. In deze zaak werden de adressen onder andere verzameld via enquêtes als de ‘Nationale Voordeel Enquête’ en ‘Nationale Consumenten Enquête’.

Daisycon heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie