AMC sterkste ziekenhuismerk

Het AMC is het sterkste ziekenhuismerk van Nederland. Het stoot het UMC Utrecht na jaren van de troon. Dit daalde naar een vierde plaats.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 4500 Nederlanders. Het kwam tot de merktop-10 van Nederlandse ziekenhuizen:

1. AMC (3)
2. Erasmus MC (4)
3. UMC St Radboud (2)
4. UMC Utrecht (1)
5. Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL) (5)
6. Bronovo (9)
7. UMCG (6)
8. Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) (8)
9. Vumc (7)
10. Slotervaart Ziekenhuis (10)

Zeven academische ziekenhuizen in top-10
In de top-10 van sterkste ziekenhuismerken staan maar liefst zeven van de acht academische ziekenhuizen. Alleen het Limburgse AzM ontbreekt en staat op de twaalfde positie. Door hun grote verzorgingsgebied zijn academische ziekenhuizen vaak landelijk bekend. Bovendien is het vertrouwen in academische ziekenhuizen groot vanwege het brede aanbod van specialismen en de innovatie, blijkt uit het onderzoek. Ook liggen de verwachte kwaliteit en deskundigheid op een hoog niveau bij academische centra.

Ziekenhuizen lijken steeds meer op elkaar
Ondanks dat complexe zorg steeds meer geconcentreerd wordt bij een beperkt aantal ziekenhuizen, leidt dit niet tot een duidelijker beeld van het ziekenhuisaanbod. Integendeel, voor de consument zijn de ziekenhuizen in de afgelopen jaren juist nog meer op elkaar gaan lijken. ‘Het lukt de meeste ziekenhuizen niet om de buitenwereld duidelijk te maken waar ze vooral goed in zijn. Voor de consument zijn daarom vrijwel alle ziekenhuizen gelijk. Uitzonderingen hierop zijn de academische centra en gespecialiseerde ziekenhuizen zoals het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, waar ze gespecialiseerd zijn in oncologie, en de Sint Maartenskliniek, gespecialiseerd in lichaamshouding en beweging. Dankzij hun specialisatie hebben deze ziekenhuizen op nationaal niveau een sterke reputatie. De gespecialiseerde ziekenhuizen scoren zelfs nog hoger dan academische centra op kwaliteit en deskundigheid’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Topklinische ziekenhuizen meer gewaardeerd dan andere algemene ziekenhuizen
De 28 topklinische ziekenhuizen die speciale zorg bieden, doen het duidelijk beter dan de andere algemene ziekenhuizen met alleen basiszorg. Deze opleidingsziekenhuizen zijn niet alleen bekender onder de bevolking, maar hebben ook een betere reputatie wat betreft kwaliteit, de breedte van het zorgaanbod en de vernieuwing. Het Amsterdamse OLVG en het St. Antonius in Nieuwegein zijn de topklinische ziekenhuizen met de sterkste nationale reputatie. Onder de algemene ziekenhuizen hebben het ‘koninklijke’ Bronovo en het Slotervaartziekenhuis het sterkste imago. Door alle negatieve publiciteit heeft het recent failliet gegane Ruwaard van Putten Ziekenhuis ook nationale bekendheid gekregen.

Onderzoek onder 4500 respondenten
Met het onderzoek zijn de merkkracht en het imago gemeten van alle 96 academische, gespecialiseerde, topklinische en overige algemene ziekenhuizen van Nederland. Hiervoor zijn 4500 respondenten ondervraagd. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie