Branded activism breekt door, zie deze 4 inspirerende voorbeelden

Dit is het tijdperk van millennials, branded content en influencers. Wake up! Het is 2018 en there are some new kids in town.

  • Blog
  • 9 July 2018
  • Nadine Ridder
Screenshot Bjorn Borg

Ruim een half jaar nadat ik voorspelde dat 2018 het jaar zou worden van branded activism is het tijd voor een update: zien we steeds meer merken een activistische mentaliteit aannemen?

Branded content is ontstaan vanuit de behoefte aan authentieke verhalen in de millennial doelgroep. Omdat merken deze transitie nog steeds lastig vinden, is branded content gedegradeerd tot een commerciële boodschap in een redactioneel sausje. Toen ontstond branded journalism: journalistieke verhalen met het merk als afzender, met als doel een publiek te vinden en te raken.

Advertentie

Van de troon gestoten

Nu millennials door GenZ (16–24) van hun invloedrijke troon worden gestoten, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk in het content-marketingboek dat past bij een nieuwe generatie: branded activism. Deze term wordt ook gebruikt wanneer purpose marketing wordt bedoeld. Ik zie dit echter als iets anders: purpose marketing is marketing die voortvloeit vanuit de 'why' van het merk. Sterke purpose marketing zien we bijvoorbeeld bij Tony’s Chocolonely: het is hun missie om álle chocolade 100 procent slaafvrij te maken. De documentaire Tony is een goed voorbeeld van branded journalism, een redactioneel verhaal over dat thema. Branded activism is het aankaarten van en oplossingen bieden voor sociale thema's zoals discriminatie, stereotypering en klimaatverandering door merken.

Being woke

Dus los van je eigen purpose (die onmisbaar is!) moeten merken steeds beter nadenken over hoe zij over deze topics denken en hoe zij acteren. Waarom is dit nodig? Purpose marketing is ontstaan omdat de bewuste millennial diezelfde mentaliteit van merken verwacht. GenZ gaat nog een stapje verder. Deze generatie kenmerkt zich door de woke mentaliteit. Woke? Yes, weer een nieuwe term die je moet kennen! De term woke is inmiddels zo relevant dat het is toegevoegd aan the Oxford English Dictionary (OED) en vertaalt zich als: ‘alert to racial or social discrimination and injustice’. Being woke wordt ook vaak geassocieerd met een activistische houding: met alleen bewustzijn verandert er niets.

Dus zoals millennials purpose van merken eisten, is GenZ op zoek naar bedrijven waar zij haar woke mentaliteit en acties terugvindt. Er kwamen dit jaar al behoorlijk wat merken in de problemen: H&M met de Coolest monkey in de jungle trui, Starbucks nadat een medewerker de politie belde omdat er twee zwarte mannen binnen zaten. Toppunt in Nederland is wel Linda magazine, die van de ene rel in de andere rolt: eerst geen homo's op de cover, toen alleen alleen witte mannen, toen de racistische tekst over de video van Beyoncé en Jay die ze ook nog eens snel proberen weg te moffelen zonder oprechte excuses te maken. Not so woke. Een spannende tijd dus waarin merken voorzichtig moeten zijn en fouten zo zijn gemaakt: niets doen dan maar?

Ter verantwoording geroepen

Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je onderdeel van het probleem, luidt een gezegde. Zo worden mensen en organisaties die zich niet uitspreken tegen seksueel geweld in de #metoo discussie ook ter verantwoording geroepen. Als je als merk niet woke bent, ben je niet meer relevant. Hierbij dus ter inspiratie een selectie van werk van merken die zich uit durven spreken. Wie volgt?

Björn Borg - Marriage Unblocked

Björn Borg maakt het voor iedereen mogelijk om te trouwen via blockchain technologie op hun platform marriageunblocked.com.

Libresse #bloodnormal

Libresse is de eerste die bloed laat zien in hun communicatie en hiermee een realistische weergave van ongesteldheid geeft met als doel taboes rondom ongesteld zijn voorgoed te doorbreken.

Billie - Project Body Hair

In dezelfde categorie volgde Billie door als eerste scheermes-fabrikant lichaamshaar te laten zien. Ze verkopen scheermesjes om datzelfde haar kwijt te raken, maar doorbreken het taboe dat lichaamshaar van vrouwen niet gezien mag worden en geven vrouwen de keus. Wel of niet scheren.

Procter & Gamble: The Talk

'The Talk' is onderdeel van 'My Black Is Beautiful', een initiatief dat is opgericht om de conversatie over vooroordelen op het gebied van ras te starten en faciliteren.

Reacties: 4

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ron Meijer
Een gevalletje hype-hopping?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ron Meijer
Een gevalletje hype-hopping?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Frank Jansen
OMG hoe lang geeft Adfo haar nog een podium? In haar vorige bijdrage werden we allemaal fan van Marokko tijdens het WK en gingen we in shirtjes lopen... we weten hoe dat afgelopen is. En nu de volgende grachtengordel bijdrage waar 90% van de Nederlanders denkt... het zal wel... Inhoudelijke bijdrage echt 0 maar het zet haar zo lekker op de kaart...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Henk
Tot zo ver het bekende SJW riedeltje...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie