Branded content pakt een vijfde van digital displaybudget

Britse marketeers gaven in de eerste helft van dit jaar 20 procent van hun digitale displaybudget uit aan native advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Omgerekend is dat 216 miljoen Engelse ponden. Zo blijkt uit onderzoek van het Britse Internet Advertising Bureau (IAB).

Het wordt tweemaal per jaar uitgevoerd door PwC, in opdracht van het IAB. Voor het eerst is native advertising meegenomen in het onderzoek. Men mat de uitgaven aan gesponsorde content, advertisement features en zogenaamde ‘in-feed’ distributie.

De uitgaven aan mobile video stegen in het eerste half jaar van dit jaar met 196 procent naar 63,9 miljoen pond. Merken experimenteren steeds vaker met video en de wijze waarop video’s terugkomen in  de mobile newsfeeds van mensen. Dankzij Facebook en Google krijgen adverteerders meer inzicht in de manier waarop mensen hun mobiel gebruiken, en komen er steeds creatievere advertisingformaten, aldus de onderzoekers.

Mobile display steeg in de gemeten periode met 116 procent, naar een bedrag van 315,7 miljoen Engelse ponden. Dat is bijna een derde van de totale digital display advertisingbestedingen.

FMCG-adverteerders gaven het meeste uit aan mobile display, met een aandeel van 23 procent. Gevolgd door entertainment (21 procent) en technologiebedrijven (12 procent).

Social media
Ook de bestedingen aan social media groeiden in Groot-Britannië, met 73 procent naar 396 miljoen pond. Een groei van 53 procent ten opzichte dezelfde periode vorig jaar.

Betaalde search steeg met 11,3 procent, naar 1,92 miljard pond. Vorig jaar was de stijging nog 59 procent.

De totale digitale bestedingen tenslotte groeiden 16,6 procent, naar 3,5 miljard Engelse ponden. Een kleine dip ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013, toen de stijging 17,5 procent betrof.

Bron: Marketingweek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie