Breedband: Nederland loopt harder dan België

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland en België lopen ver voor op Europa wat betreft breedbandpenetratie. Toch voorspelt dat Nederland nog een pasje sneller gaat lopen dan België. En dat ligt volgens het onderzoekbureau vooral aan de verschillen in marktsituaties.

Lars Godell, analist bij Forrester, noemt 5 belangrijke verschillen tussen de Nederlandse en Belgische breedbandmarkt:

1- Divers aanbod versus wholesale.
In beide landen kennen de marktleiders (KPN en Belgacom) hevige concurrentie van kabelmaatschappijen, die in totaal 40 procent van de markt in beide landen in handen hebben. Wat betreft xDSL toegang is het echter een ander verhaal: in Nederland bieden veel kleinere xDSL-providers een eigen product, waardoor het aanbod zeer divers is, maar in België zijn de meeste xDSL-providers gewoon resellers van de ADSL-lijnen van Belgacom.

2 Marktconcentratie.
De voorkeur voor diversiteit in aanbod in Nederland heeft geleid tot veel sterke spelers op de Nederlandse markt. In Belgie verdelen twee grote providers (Belgacom en Telenet) de taart.

3 Focus op prijs versus focus op snelheid.
In Nederland is er een flinke prijzenoorlog aan de gang, in België focust men toch vooral op sneller internetten.

4 Verschillen in triple-play strategie.
Om uit de neerwaartse spiraal van de prijzenoorlog te ontsnappen, proberen veel Belgische en Nederlandse telco's meerwaarde te geven aan hun abonnementen. Uitbreiden en bundelen van diensten is een oplossing om klantbehoud te realiseren. KPN en Belgacom hanteren echter zeer verschillende triple play strategieën. KPN verkoopt een voor de consument zeer voordelige triple-play variant, inclusief Digitenne, terwijl consumenten bij Belgacom veel geld moeten uitgeven aan een kostbare 'network upgrade'. Belgacom kent daarnaast geen televisie-inkomsten.

5 ADSL2+ or VDSL?
De keuze voor een uitbreiding van het bestaande of een nieuw netwerk heeft grote strategische gevolgen. KPN wil verder met ADSL2+, een keuze die de Neder-landse markt open laat. Belgacom gaat echter voor het nieuwe VDSL, en dat is volgens Forrester niet goed voor de concurrentie.

Volgens Godell telt Nederland hierdoor in 2010 een breedbandpenetratie van 54 procent. In België ligt dat percentage in 2010 op 44 procent. Let wel, zo zegt Godell, dat komt ook omdat er in België minder huishoudens met internet zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie