(Column Tom de Bruyne) Strategie wordt overschat

Moedeloos word je van de ingehuurde merkgoeroes en de eindeloze strategische heisessies.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de reclame zitten we opgescheept met een pikorde. Bovenaan de voedselketen staan de merkstrategen. Zij bedenken de Grote Lijnen en worden heel serieus genomen omdat ze de taal spreken van de businessmensen. Daaronder zit het reclamebureau. Reclamebureaus worden afgerekend op de mate waarin ze de merkstrategie tot leven kunnen brengen - veel meer trouwens dan op de originaliteit van hun ideeën. Onderaan de voedselketen staan de productiebureaus. En hoewel het een publiek geheim is dat de echte waarde daar wordt gecreëerd, laten zij zich gewillig in de rol van uitvoerders duwen met het argument: ‘Wij snappen niets van strategie’.

Het probleem is: deze pikorde werkt niet. In de startupwereld weten ze dit allang. In het boek ‘The Lean Startup’ argumenteert Eric Ries dat de belangrijkste reden waarom de meeste startups falen, is dat oprichters hun heilige overtuigingen niet testen. Ze zijn zo overtuigd van hun visie op de markt dat ze pas met een kater ontwaken wanneer al het geld is verdwenen en de eerste betalende klant nog steeds niet gevonden is.

In de reclame is het geloof in deze pikorde echter nog steeds onaangetast. Moedeloos word je van de ingehuurde merkgoeroes en de eindeloze strategische heisessies. Er is zoveel intellectuele arbeid, discussie en compromis gestopt in het bevallen van een brand essence, dat marketeers de sterke drang voelen om deze met hand en tand te verdedigen. Ook al valt er geen interessant idee uit te destilleren of – erger– is het businessprobleem met geen merkverhaal meer op te lossen.

Rei Inamoto van AKQA schreef ooit: ‘Business ideas from the least expected angles or players will disrupt your business faster than advertising can save it’. Succesvolle marketeers in de toekomst zullen degenen zijn die het agressiefst experimenteren. Niet degenen die het beste hun merkessentie hebben bewaakt.

Dit artikel stond in Tijdschrift voor Marketing nummer 9.
Op 2 december 2014 spreekt Tom de Bruyne op het van TvM over het vraagstuk: "
Groeien, krimpen of transformeren?"

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie