Premium

Communicatie inmiddels in 77% van de boardrooms vertegenwoordigd

Brits onderzoek: 'Nog nooit zoveel waardering voor communicatie als nu'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het gaat steeds beter met de positie van communicatie in de Britse boardrooms. Meer dan drie kwart (77%) van de afdelingen communicatie is inmiddels vertegenwoordigd in de top van het ondernemingsbestuur.

Bovendien vindt nog slechts 20% de vertegenwoordiging in de ‘board’ een belangrijk aandachtspunt, tegenover 34% vorig jaar. De onderzoekers zien in deze cijfers het bewijs dat er grote vooruitgang is geboekt op dit gebied.

Ongekend

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Britse communicatievereniging PRCA onder ‘in-house’ communicatieafdelingen, waarover

Volgens Francis Ingham, directeur van de PRCA, is er nog nooit zoveel de waardering voor communicatie geweest als nu in organisaties, met naast de groeiende vertegenwoordiging in de bestuurskamers ook meer inkoop van communicatiediensten.

Creativiteit bureaus belangrijkst

In het onderzoek werd ook de vraag voorgelegd wat pr-afdelingen het belangrijkste vinden bij de selectie van een bureau. 44 procent plaatst creativiteit op een eerste plaats, gevolgd door eerlijkheid (39 procent) en vertrouwen (34 procent).

Opvallend was ook de enorme kloof die er bestaat tussen de hoofden communicatie en de pr-bureaus zelf. Gevraagd wat de belangrijkste factoren voor hun relatie zijn, antwoordde slechts 15 procent van de communicatiemanagers dat persoonlijke chemie het belangrijkst is, terwijl bij bureaus 48 procent het meest hecht aan een persoonlijke klik.

Daarnaast vinden veel bureaus (40%) de return of investment, ofwel de gemeten resultaten van groot belang, terwijl communicatieprofs binnen organisaties zich daar minder zorgen over maken; nog geen kwart (23%) geeft aan dit belangrijk te vinden.

Budgetten

In het onderzoek is ook gevraagd naar de buddgetten van de afdelingen communicatie. De dalende trend is daarbij gekeerd, zo blijkt. Iets meer dan de helft (52%) verwacht ook dit jaar dat de budgetten niet zullen dalen. 

Zorgen

Toch geeft ook 49% aan dat de budgetgrootte een punt van zorg is, gevolgd door een intern gebrek aan begrip van wat de PR doet (44%) en het integreren van communicatie in de prioriteiten van andere afdelingen (43%).

Rollen comm

Op de vraag wat de belangrijkste rollen van communicatie zijn antwoordden de meeste respondenten: het bouwen van publiek bewustzijn (97%), het beschermen van de reputatie (89%) en het bewaken van de reputatie (85%) als belangrijkste taken. Opvallend: slechts 26% ziet MVO als een verantwoordelijkheid voor communicatie.

Foto: Microsoft Research TechFest, Flickr 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie