D66 - en nu vooruit!

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Hoe sterk zijn de slogans? En redden ze het met alleen de poster of heb je de campagnespots nodig om het echt te begrijpen? Donatello Piras beoordeelt de acht grootste partijen van dit moment in willekeurige volgorde. Vandaag de partij die vooruit wil; D66.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

De Democraten proberen het met de slogan: “En nu vooruit”. Je denkt direct aan vooruitgang, en dat is de tegenstelling van achteruit. Dat maakt het krachtig. Niemand wil achteruit maar wel vooruit. Daarnaast staat het voor progressie en dat wil de partij uiteraard uitstralen. D66 zet de krachtige partijleider Pechtold op de poster met het logo. Simpel maar eenvoudig. De vraag wat D66 bedoelt met ‘En nu vooruit’ moet wel gesteld worden. Moet Nederland vooruit? Moet D66 vooruit? En waar gaan we dan precies naar toe? Dat moet echt concreter want niet iedereen is een politieke junkie uit de Randstad. En die stemmen toch wel op D66 maar dan kom je niet boven de 10 zetels uit.

De spot was een geknipte versie van een partijcongres. Een beetje saai en dus is het echte campagnespotje krachtiger en professioneler. De titel is hetzelfde als de leus: En nu vooruit. De duur is relatief kort; 25 seconden. Maar in deze beperking toont zich de meester. We zien een ‘geblurde’ Pechtold met achter hem de onderwerpen en mensen waar het over gaat: “we zien bevlogen Nederlanders die wat van het leven, Europa en de wereld willen maken.” De visie van D66 in één zin afgemaakt met een oproep: “Maar dan moet er wel wat gebeuren. D66 en nu vooruit” Het is krachtig en erg D66 maar inspireert onvoldoende de zwevende kiezers waarom juist zij op D66 moeten stemmen op 12 september. Dit komt door de gehanteerde containerbegrippen. Wordt de gemiddelde Nederlander dan badend in het zweet wakker midden in de nacht? Nee. Daar heb je meer pathos voor nodig. Kortom: kort en krachtig maar nog niet helemaal overtuigend voor de zwevende kiezer.

Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig over de campagne en de debatten.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie