De derby van de lage landen

De ontwikkelingen van mobile zijn bijna niet bij te houden. Wat ooit voor mij begon als een experiment een aantal jaren geleden neemt nu bijna mijn gehele werkdag in beslag. En ook al beloof ik mezelf plechtig om vaker te bloggen, heb ik dit de afgelopen maanden laten afweten. Druk zijn is geen excuus eigenlijk, maar ik was wel bezig met veel leuke dingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eén daarvan is het optreden op twee van de drie Carerix roadshows (drie events in Amsterdam, Utrecht en Antwerpen). Een actueler onderwerp bestaat er bijna niet: wervingssites voor de mobile generation. Het is al bijna twee jaar geleden dat we vanuit het bedrijf waarvoor ik werk mobiel solliciteren introduceerden met LinkedIn integratie en daarmee waren we echt de eerste in Nederland die zo’n complete sollicitatie-ervaring konden bieden aan de kandidaat. Sinds die tijd is de markt een stuk volwassener geworden en daarom is het ook zo interessant om die markt te verbreden naar België, een land waar (naar zeggen) mobile nog in de kinderschoenen staat.

Smartphones in Belgie

De Belgische markt was eigenlijk voor mij als Hollander nog een beetje vreemd en juist daarom een prachtige mooie nieuwe uitdaging. Gelukkig is er ook voor België een bron aan informatie beschikbaar op Our Mobile Planet van Google. Niet alleen statische data is interessant, vooral die gebruikerservaringen geven veel prijs. Dan ben ik bevoorrecht dat ik een aantal Belgen als vrienden heb op Facebook die ik kan raadplegen.  Mijn vermoedens werden al snel bevestigd: de Belgische markt is nog niet te vergelijken met die van Nederland.

Ik vind het vooral erg leuk om reacties te onttrekken bij het publiek door te tonen hoeveel Belgen er al in het bezit zijn van een smartphone. Begin dit jaar was het volgens Google ongeveer een derde. De reacties van het publiek waren eigenlijk wel enthousiast. “Dat is best veel”. Maar vergeleken met de rest van de Europese landen is België op dit moment bijna hekkensluiter. Alleen Roemenië, Portugal en Griekenland hebben minder smartphones per inwoner. Er kwam wat gelach uit de zaal…Maar voor een Westers land staat België inderdaad veel te laag. Het verbod op koppelverkoop wat in België pas in 2009 is opgeheven heeft ze sowieso al twee jaar achterstand opgeleverd als je er vanuit gaat dat de eerste smartphones in 2007 op de markt kwamen. Tel daarbij op dat we in Nederland ook al veel eerder een nagenoeg volledig dekkend netwerk hebben.

 

Maar is die positie van onze zuiderburen dan zo erg? Nee zeker niet, sterker nog het schept juist enorme kansen. Dat pionieren wat wij in Nederland hebben gedaan, hoeven we niet nog een keer te doen. Nee we kunnen gelijk aan de slag met onze positieve ervaringen. En daarmee kunnen we eigenlijk die ontwikkelingen versnellen. De omstandigheden in Belgie zijn inmiddels vergelijkbaar met ons eigen land. Belgie stond lange tijd bovenaan de lijst waar het meeste geld moest worden betaald voor mobiel internet. Die koppositie is overgedragen aan…ja Nederland! En heeft dit ook maar enige invloed op het smartphone gedrag hier? We staan dan wel niet bovenaan de lijst, maar we laten wel landen als Frankrijk en Duitsland ruim achter ons.

 

Mobiel solliciteren

Afgelopen week mocht ik een functioneel ontwerp van een te ontwikkelen app testen op de doelgroep. Toen we het hadden over het feit dat meer dan de helft van de Nederlanders een smartphone in z’n bezit heeft, kreeg ik de reactie terug: “wat laag….is dat niet veel hoger?” Ik vond het eigenlijk een prachtige reactie, want het is natuurlijk een landelijk gemiddelde en per leeftijdsgroep zitten hier nog wel wat verschillen in zoals je in onderstaande afbeelding van Google kan zien.

Om terug te komen op het onderwerp “Wervingssites voor de mobile generation”, zie je dat het percentage van smartphonebezitters onder de beroepsbevolking beduidend hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Niet alleen in ons land maar ook bij onze Zuiderburen. Wat betekent dit nu voor een sollicitatie ervaring? Wil een kandidaat mobiel kunnen solliciteren of neemt deze genoegen door dit alleen van achter zijn pc te doen. Gelukkig zijn er steeds meer websites die ook de smartphonebezoekers een fatsoenlijke ervaring serveren maar er valt nog veel te winnen. Het besef dat je simpelweg geen CV kan uploaden vanaf een iPhone en iPad is nog ver te zoeken, terwijl het aantal bezoekers van websites met mobiele apparaten wel toeneemt. (Bekijk je Google Analytics maar eens en selecteer het segment smartphone gebruik)

Het leuke was dat we van te voren wisten welke mensen onze sessies op de Roadshow zouden bijwonen. En we voor iedereen een print hadden klaarliggen hoe hun website er uit zag op een tablet, smartphone en gewone pc. Van de ongeveer 100 websites die we getest hebben, waren er slechts 4 geschikt voor een smartphone!

Even een confrontatiemoment hoe de kandidaat ook de website ervaart. Het wordt steeds duidelijker dat we onderdeel zijn van een “multi-screen” samenleving waar gebruikers switchen tussen diverse apparaten en ook zo een website bekijken. En ook nog eens in diverse contexten op verschillende tijdstippen.

Ik houd nauwlettend een van onze websites in de gaten hoe potentiële kandidaten hier mobiel solliciteren. Ik vind vooral de tijdstippen opmerkelijk, in de ochtend tijdens de koffiepauze….lunchpauzes en in de avond op de bank tijdens het kijken van televisie. Mobiel is lang de fase voorbij dat het alleen maar onderweg gebeurd, mensen pakken hun smartphone overal erbij, thuis en op het werk. In Nederland is het misschien al iets volwassener dan in België maar ik verwacht dat het jaarlijkse Google rapport “Our Mobile Planet” in mei 2014 kleinere verschillen gaat laten zien.

Mijn collega met wie ik samen de presentatie deed in Antwerpen maakte nog een mooi vergelijk over de prestaties van de Rode Duivels en ons Oranje waarbij het verschil de laatste jaren altijd groot is geweest. Maar waarbij het voetbalteam van onze zuiderburen toch een redelijke inhaalslag aan het doen is. We zullen moeten wachten tot Google komt met de nieuwe gegevens of dit ook voor het smartphone gebruikt geldt 

De presentaties voor de roadshow in Nederland en België heb ik op Slideshare gezet. Deze kun je hier bekijken en gaan nog wat dieper in op het onderwerp “werving-sites voor de mobile generation”.

 

123mobile

Over twee weken wordt in Amsterdam de tweede editie gehouden van 123mobile, het event over mobile en recruitment. Hier staat Mobile First als belangrijkste onderwerp op de agenda. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar en te bestellen via de website.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie