Een beetje dom / do's and don'ts bij koninklijke inhakers

Inhaken blijkt toch lastiger dan veel merken denken. Hierbij een paar do's en don'ts voor de aanstaande kroning.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bijna 78% van de Nederlanders dacht bij het horen van het woord 'abdicatie' dat er een gezwel uit Beatrix was gesneden. Van Dale maakte daar wijselijk geen inhaker op. Andere merken waren minder verstandig. Heb je 33 jaar de tijd om iets te verzinnen, kom je met een woordspeling die zelfs Tineke Schouten niet meer durft te maken. "Heel Holland Will'em" van notabene de Koninklijke Peijnenburg. Hoe melig kan ontbijtkoek smaken? Voor de rest zag je vooral zelfbevlekking. "Hi Willem" van Hi, "Dag Beatrix, Hallo Alex" van Jumbo, en hou je vast: "Koninginnensoep blijft Koninginnensoep" van Cup-A-Soup. Die hadden zelf even een vieruursdipje, die dinsdagmiddag. Hoe kun je zulke koninklijke afhakers voorkomen?

1) Ga niet Oranje lopen doen als je geen Echt Nederlands Merk bent. Burger King met twee kronen op een hamburger, pretty pathetic. Of die generieke nieuwe koets grap van BMW, blijf in je Beierse hok volgende keer. O ja Vodafone: Beatrix stuurt haar SMS-jes via de Koninklijke KPN.

2) Wie geschoren wordt, moet stil zitten. De NS directie had prima in kunnen haken, door zelf ook plaats te maken voor de nieuwe generatie. Mismanager Meerstadt verkoos een grap over 'de aankomende vorst' en 'ongewijzigde dienstregeling'. Terwijl z'n klanten al 7 winters in de kou staan. Inhaker wordt inwrijver.

3) Voer je grap goed uit - of niet. We heten KING en ALEX is ook vier letters. Produceer dan 10.000 echte ALEX rolletjes en deel die uit tijdens de kroning in Amsterdam. Zet de consument het zelf wel online.

4) Wees actueel. Unox liet de nieuwe vorst komen met een spot-on snertidee. Heineken haalde de inhaker bij het aantreden van Willem III weer uit het archief. 'Koningsdag blijft net zo lekker.' Met gepunt schuimkraagje als kroontje. Freddy draait zich om in z'n graf.

5) Laat inkopers geen advertenties maken. 'Oranje muurverf, nee oranje tompoucen nee, Hema rookvorst, nee doet Unox al... wacht even: troonopvolging, troon, kijk daar... dat lichtblauwe kutklapstoeltje! Nieuwe troon, 10 euro!' Ons nationaal geschenk in crisistijd.

6) Leer van Bavaria, koppel emotie aan bevrijdende humor. Zo'n heel ander type staatshoofd vinden wij onderdanen best spannend. Geen helm van haarlak, maar Prins Pils aan het roer. Troonrede vanaf koningsblauwe barkruk. Zo! Dat doet recht aan je merk en doet recht aan de man. Een warmer welkom kan onze nieuwe Koning zich niet wensen. Nu maar hopen dat ZKH een rondje van onze belastingcenten geeft.


">Scato van Opstall

(deze column verscheen eerder vandaag ook in de Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie