Het komt uit een koe en het verbetert de toekomst

Verantwoord, ethisch, duurzaam ondernemen, hoe je het ook wilt noemen, is een ontwikkeling die elk weldenkend mens alleen maar kan toejuichen. Ondernemingen willen en mogen laten weten dat ze eraan meedoen. Maar hoe vertel je het? Soms mag het wel wat minder ronkend en zelfgenoegzaam vind ik. En dan kijk ik vooral naar de hele grote ondernemingen, waar mensen zouden moeten werken die het verschil tussen stimulus en respons niet meer uitgelegd hoeven krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Laat ik dicht bij huis blijven. In mijn geval is dat in Vietnam, waar ik sinds twee jaar het genoegen heb te wonen. Onze eigen FrieslandCampina is hier actief in de markt voor zuivelproducten, met als belangrijkste merk Dutch Lady. Een welgekozen naam, met een fris Hollands melkmeisje op de pakken en blikjes. Ze doen het goed, zover ik kan beoordelen. Dat wil zeggen in naamsbekendheid, productbeleving, en – ik twijfel er niet aan - als verantwoorde ondernemer.

In de communicatie lukt het wat minder. De Engelstalige versie van de corporate website bevat het soort loeiende “kijk ons eens!” teksten, waarbij ik alleen maar ” boe!” kan roepen. Is dat omdat FrieslandCampina van mening is dat in de Socialistische Volksrepubliek Vietnam publiciteit een ander woord is voor propaganda? Ik ga je er een paar laten lezen.

The corporate vision of Dutch Lady Vietnam is “Improving life”

Deze visie heeft zeker de verdienste dat hij kort is. Maar als je niet verder komt dan dit messiaanse, maar weinig directieve goede voornemen, dan is zelf de kortste tekst nog te lang. Dit is een pay-off, geen vision statement.

In 2005, Dutch Lady Vietnam invested the most advanced technology to bring new unique appealing bottles […] This spectacular launch is an important mile-stone marking Dutch Lady Vietnam’s 10 year relentless pursuit, and becomes one of the 10 most remarkable Marketing events in 2005.

Unieke? Aansprekende? Spectaculaire lancering? Een van de opmerkelijkste marketing gebeurtenissen? NIEUWE FLESSEN???

Dutch Lady Vietnam helped Vietnamese children fly high their creativities and dreams through achieving the World’s Guinness Record of the largest finger painting in 2005.

Ja, ja, en hoe blij klopt ons proletarisch hart, als wij de jonge werkers van de kolchoze zien dansen rond de meiboom...

En de ijzersterke uitsmijter:

Dutch Lady Vietnam ’s growth as a company has paralleled the growth of Vietnam. We share a common goal with Vietnamese people - The improvement of life. You are together with Dutch Lady Vietnam improving the future of Vietnam.

Goeiemorgen! We hebben het over melk. Iets wat uit een koe komt!

Denk nu niet dat ik FrieslandCampina een kwaad hart toedraag. Samen met tulpen en Van (Nistelrooy en Persie) is Dutch Lady een van de weinige Nederlandse fenomenen die het gelukt zijn tot Vietnam door te dringen. Deze site is ook niet representatief, ze hebben betere op de wereld gezet. Zoals er ook slechtere corporate verhalen op het net te vinden zijn. En op tv. Corporate spotjes zijn beruchte broeinesten van politiek correcte nietszeggenheid en hoogdravende humbug.

De vraag is: “Hoe schrijf je over jezelf?” Hoe breng je iets over het voetlicht, dat binnen je onderneming misschien sterk leeft, maar voor de rest van de wereld een paar treetjes lager op de ladder staat? Met gepast understatement, zou ik zeggen. Door slim te zijn met je stimuli, en de respons aan de lezer over te laten. “Wij ondernemen verantwoord en zo hoort het ook. Laten we het nu weer over onze fantastische producten hebben.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie