Het merk in alle communicatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Ikea merk moedigt ons aan ons leven zelf vorm te geven. 'Design your own life'. Met hun huidige campagne, hebben ze het wat mij betreft briljant relevant gemaakt. In commercials worden we op het idee gebracht onze woonkamer eens anders in te richten. Op worden we daarmee geholpen.

Een goed voorbeeld van hoe het merk integraal door kan werken over diverse media. Helaas is het meestal anders.

Het gebrek aan consequente communicatie wordt vaak veroorzaakt doordat er op marketingafdelingen een Chinese muur lijkt te staan tussen communicatie voor het corporate brand en communicatie voor producten.

Radiocommercials om een productvariant te pushen en prijspromoties in de winkel staan bijvoorbeeld vaak geheel los van het merk. Ook folders en websites met productbeschrijvingen staan zelden onder invloed van het merk.
Het vermelden van de pay-off en het plaatsen van een willekeurige foto van de corporate campagne zijn vaak de enige sporen van het merk.

Zou bij alle communicatie het merk als kompas gebruikt worden, dan versterkt dat de door het merk bedoelde beleving van een product.

Neem de nu populaire hypotheekvormen die je 'gemakkelijk tussentijds kunt aanpassen'. Iedere grote bank heeft inmiddels een dergelijk product en iedereen promoot het op ongeveer dezelfde wijze. Maar een bank met een merk dat staat voor ambitie zou het kunnen ophangen aan het feit dat mensen die ambitieus in het leven staan onderweg van gedachten willen kunnen veranderen over de inrichting van hun levensdoelen. Een bank die zich daarentegen veel meer positioneert op zekerheid haakt in op het feit dat er in het leven altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Door in de communicatie over producten de positionering van het merk te integreren, verkoop je niet alleen producten, maar bouw je ook aan je merk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie