Hoe loyaal zijn Nederlandse marketeers?

Volgens onderzoek van USG Capacity is het aanbod van marcombanen in het hbo+ segment weer gegroeid afgelopen jaar. En flink ook. Meer dan een kwart ten opzichte van de eerste helft van 2009. Het viel me al op dat er veel transfernieuws was de laatste tijd. Het bericht is op zich goed nieuws. De markt klimt blijkbaar weer uit de laagconjunctuur. Toch roept het ook een vraag op: hoe loyaal zijn mensen aan hun werkgever?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nu de markt aantrekt, verwisselen meer mensen hun baan voor een nieuwe. Met het ongewenst vertrek van een personeelslid, ziet een bedrijf zich vaak genoodzaakt om nieuw personeel aan te trekken. En dat nieuwe personeel is vast ook wel te vinden. Maar er zitten kosten aan vast, zoals de kosten voor werving (advertentie en recruitment). Hoewel die te drukken zijn als je bijvoorbeeld meer zou inzetten op social media. De indirecte kosten van verloop worden echter vaak over het hoofd gezien. Bijvoorbeeld een terugval in de afzet of een lagere productiviteit, maar bij bureaus ook een groter klantverloop. Juist deze opportunity costs blijken zwaarder op het bedrijfsresultaat te drukken dan je zou denken.

Verborgen kosten
Indien een schatting wordt gemaakt van de totale kosten van het personeelsverloop, dan kan dit gemakkelijk oplopen tot anderhalf jaarsalaris per vertrekkend personeelslid. Dit is exclusief de verborgen kosten, die het resultaat zijn van o.a. een lagere moraal en een hoger ziekteverzuim van het personeel. Afdelingen met lage tevredenheid ondervinden bijvoorbeeld 58% meer ziekteverzuim dan afdelingen waar de tevredenheid hoog is.

Personeelsloyaliteit
Het blijkt dat de totale verloopkosten vaak niet worden meegenomen in het strategisch plan van een onderneming. Loyaal personeel kan veel kosten besparen en zo bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat. Het is dus zaak om daar aan te werken. En nee, niet zozeer met bonussen. Hoewel die altijd welkom zijn, blijken bonussen als op zichzelf staand fenomeen een slechte driver van personeelsloyaliteit. Soft benefits blijken beter te werken, natuurlijk eventueel in combinatie met een financieel aantrekkelijk aanbod.

Hoe zie jij nieuwe realiteit?
Het is D-day. Nu zal blijken welke werkgevers hun personeelsloyaliteit goed hebben aangepakt. Nu zal ook blijken hoe mensen in ons vak aankijken tegen de nieuwe realiteit in de vacaturemarkt? Is dit hét moment om naar boven te klauteren op de salariële ladder? Of blijf je loyaal aan je werkgever? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben enorm benieuwd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie