IAB wil breder innovatiefonds

IAB Nederland heeft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer gepleit voor verbreding van het plan van Minister Plasterk van OCenW om een innovatiefonds voor de pers in te stellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het IAB vindt het geen goede zaak om zo’n innovatiefonds exclusief voor de dagbladen te reserveren. Ook online media zouden uit zo’n fonds moeten kunnen putten. Met de dalende advertentie-inkomsten, teruglopende oplagen bij betaalde kranten, het ontbreken van een goed business-model voor de exploitatie van internet-sites en problemen met het beschermen van content, wordt volgens Marco Derksen, voorzitter IAB, een te somber en eenzijdig beeld geschetst.

Het IAB stelt dat er wel degelijk innovatie plaatsvindt vanuit de markt.De ontwikkelingen in de online advertising en interactieve marketing bewijzen dat er succesvolle business-modellen ontwikkeld zijn. Bijvoorbeeld gratis online content die mogelijk wordt gemaakt door interactive advertising. De ervaring leert dat het aanbieden van betaalde (nieuws)content op internet een probleem is. Door een innovatieve aanpak van interactive advertising is het mogelijk wel een succesvol business-model te ontwikkelen.

Het IAB wil zijn expertise op het gebied van online adverteren en marketing graag beschikbaar stellen aan de commissie die zo’n innovatiefonds zou moeten vormgeven. Vanmiddag wordt in deTweede Kamer over het innovatiefonds gedebatteerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie