Issue Award 2010 naar Oxfam Novib voor campagne groene sint

De Issue Award 2010 gaat naar Oxfam Novib voor haar campagne de Groene Sint.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In deze campagne heeft Oxfam Novib optimaal gebruik gemaakt van een typisch Nederlandse moment (Sinterklaas) en het feit dat rond deze tijd veel ‘foute’ chocolade wordt verkocht om hun issue van oneerlijke chocolade en handel te agenderen. Voor de jury was deze campagne overtuigend omdat Oxfam Novib er in geslaagd is het issue in korte tijd zowel bij de samenleving als bij de politiek geagendeerd te krijgen en de consument in zeer korte tijd bewust te maken van het belang van eerlijke chocolade.

Met deze campagne heeft zij daarnaast de supermarkten en winkelketens zo sterk onder druk gezet dat deze toegezegd hebben hun beleid in deze al in 2010 aan te passen. Het concept Groene Sint is bedacht door communicatie-adviesbureau N=5. Het concept voor de recente online (hyves)campagne 'de Groene Sint en zijn actiehelden' is bedacht en ontwikkeld door Schepnet, buro voor media creation & innovation.

De Issue Award 2010 wordt op donderdagmiddag 28 januari in het Cultureel Centrum in Amstelveen uitgereikt. Het is een initiatief van Van Keep / De Issuemakers om organisaties en/of mensen in het zonnetje te zetten die erin geslaagd zijn op een opvallende, onconventionele manier een onderwerp te krijgen op de maatschappelijke en politieke agenda.

Om een issue op de kaart te zetten is immers visie, passie, lef, creativiteit, vastberadenheid, doortastend handelen en een kritische blik vereist. Door deze prijs wil het bureau laten zien dat veel mensen en organisaties vanuit een gedreven maatschappelijke betrokkenheid bezig zijn om relevante maatschappelijke issues onder de aandacht te brengen en dat zij daarin zeer succesvol kunnen zijn. De prijs zal jaarlijks in januari worden uitgereikt om dergelijke succesvolle initiatieven zichtbaar te maken, te belonen en te stimuleren.

Jaarlijks verkopen de Nederlandse winkeliers 19 miljoen foute chocoladeletters gedurende de Sinterklaasperiode. Dit is ruim 85% van het totaal aanbod in Nederland. De gewraakte chocoladeletters worden gemaakt van cacao, die onder mensonterende omstandigheden voornamelijk wordt geproduceerd in West Afrika. Van de opbrengst van de chocoladeletters gaat slechts een klein deel naar de cacaoboer.

Alhoewel de Groene Sint al eerder door Oxfam Novib te hulp was geroepen, is met name in 2009 sterk en gericht campagne gevoerd gericht op de handel. In dat jaar liet zij de Groene Sint supermarkten oproepen om in 2010 alleen nog maar eerlijke letters aan te bieden. Met referte naar de pay off ‘De ambassadeurs van het zelf doen’ riep de Groene Sint Nederlanders op om – net als de Victoria Koblenko,

Patrick Lodiers, Dolf Jansen, Floortje Dessing en Giel Beelen – actieheld te worden en mee te strijden tegen de 19 miljoen foute chocoladeletters in de winkel. Daarbij werd intensief gebruik gemaakt van de eigen site, een Groene Sint Hyve (72.000 leden) en andere social media. Gedurende drie weken campagnetijd hebben zich ruim 98.000 actiehelden aangemeld, inmiddels zijn het er ruim 103.000 en komen er elke dag nog aanmeldingen bij. De campagne heeft uiteindelijk opgeleverd dat zeven bedrijven (Lidl, Jamin, HEMA, V&D, AH, Kruidvat/Trekpleister en Plus) een persverklaring hebben uitgestuurd met de aankondiging dat ze in 2010 en verder (meer) duurzame chocolade(letters) gaan verkopen.

De Jury van de Issue Award bestaat uit:
• Wiet de Bruijn (vice-voorzitter VVD en ondernemer in het onderwijs)
• Mavis Carilho (voorheen Zwarte Zakenvrouw van het jaar en directeur NetwerkCS, nu bestuurslid bij NOC*NSF en partner bij De Galan en Voigt)
• Bernd Damme (jonge ondernemer Eye-wear.nl, student)
• Henk Kraima (directeur CPNB)
• Thomas Loudon (journalist en ondernemer, o.a. VJ Movement)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie