Marketing Reset 2011 – “10 Jahre später” door Jens Tinapp

De komende weken leest u op Molblog een estafettecolumn in het kader van Marketing RESET2011 - het onderwerp van het jaarlijkse branding event BrandFuel24. In een ICE-trein (dit jaar op 5 september van Amsterdam naar Frankfurt) verzorgen zeven topsprekers de hele reis masterclasses. De sprekers geven echter eerst een voorzetje op Molblog. Spreker Jens Tinapp verzorgt deze nieuwe column.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wow – wat is de wereld veranderd (en mijn Nederlands ingeroest). 10 jaar geleden zat ik in het mooie Gouda en daar over de budgetindeling van het mooie merk BACARDI na te denken. Toch maar weer het gehele budget naar TV, dus de „safe choice“ ? Nee, we doen gek, dachten wij op de marketingafdeling – we gaan het budget voor online marketing verdubbelen ! Dat betekende van 0.5% naar 1% van het geheel. Trouwens betekende dat doen – we gaan een vette website bouwen, CRM, social media e.d. was er toen nog niet echt. Dus maar lekker experimenteel.

En nu ? Alles ist umgekehrt – we bepalen nu feitelijk het TV budget NADAT we weten, dat alle online, digitaal en social media zaken voldoende zijn gebudgeteerd. Sterker nog, een campagne wordt met name voor online gebouwd en het bureau moet gaan kijken of het ook naar traditionele media te vertalen is. Much more fun ! Mijn grootste learning de afgelopen 10 jaar is dat je nooit mag stilstaan, je moet je online aanpak altijd blijven innoveren. Als je denkt dat je online marketing goed in elkaar zit en lekker draait – dat is juist het punt je bureau te briefen een nieuwe aanpak te ontwikkelen.

Microsoft heeft een aantal maanden geleden een marktonderzoek over technologie en communicatie trends in Europa afgesloten – er zitten een aantal heel spannende ontwikkelingen in, die ook een sterke invloed op onze marketingaanpak en producten zullen hebben:
1. I want it here now – consumenten willen niet wachten en alles nu, met name als je altijd connected bent (leuk voorbeeld is Video on demand op je Xbox, Apps download op je mobiel
2. Join my world ! – de behoefte alles met mijn Umwelt te delen. We zitten 24/7 aan onze Facebook en hebben dit “nodig” voor het regelen van ons reaal leven.
3. Task jumping – we doen alles tergelijkertijd en springen op en neer (ooit je Outlook gesloten gedurende een werkdag voor een momentje zonder „inbox staring“ ? TV met je laptop op schoot en mobieltje naast je ?
4. Let me see you ! Mensen willen mensen zien, en verder gaan dan SMS of email. Laat je gezicht zien. Video chat (SkypeJ) geeft je meer intimiteit, als je dit woord bij online communicatie aandurft. Ik verwacht hier trouwens een „Gegentrend“, dat mensen tussen het digitale gedoe ook meer physiek contact zullen zoeken of zelfs weer boardgames gaan spelen (laat maar die Monopoly op je smartphone).
5. Distract me! „Effe“ iets anders doen. Ik hou van het woord „snack game”. Het browsergame, mobieltje en de NDS krijgen volwassenen weer aan de spelletjes. We wachten de helft van ons leven op iets (op het vliegveld, in de wachtkamer, voor een date ;-)) – waarom niet. Het gaat wel af van die tijdintensief spellen, zoals WoW.
6. KISS – logisch, alles moet simpler, hier zullen we nog veel kunnen verwachten met name bij user interfaces met je PC of je spelcomputer (bijv. Kinect met voice/speech recognition)
7. All about ME – customization is key – vroeger moesten er stickers op mijn saaie PC, inmiddels zijn er prachtige en veelvoudige machines die bij mijn personaliteit passen. Playlist op mijn MP3 speler of zelfs het aanpassen van de menus in mijn smartphone.

Wellicht is dit een handige checklist voor marketeers – kijk maar naar je produkt of zelfs productvisie – en voldoet je marketingcampagne aan een aantal van deze ontwikkelingen? Ben benieuwd naar je reactie…

“Jens Tinapp was marketing directeur voor Bacardi Nederland tussen 2000 en 2005, hoogtepunt van het Bacardi Breezer success. Inmiddels is hij terug in de “Heimat”, waar hij in München bij Microsoft 3 jaar marketingverantwoordelijk voor de Xbox 360 was en inmiddels als marketingdirecteur de marketing van Windows in Duitsland aanstuurt.“

De volgende estafette column gaat naar Arno Prins van Musicresearch.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie