Masoud Safari (Newpeople): 'Welke afdeling claimt mobiel in 2014?' [Visie Mobile 2014]

In mijn vorige blog had ik het over het in huis halen van je mobiele DNA en het gebrek hieraan momenteel bij veel adverteerders. Uiteraard zijn er ook goede voorbeelden in de markt waarbij er een of meerdere FTE’s volledig zijn vrijgemaakt voor mobiel. Opvallend is hierbij dat mobiel bij verschillende adverteerders op een andere plek in de organisatie wordt belegd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Mobiel als onderdeel van IT
Gezien de snelle mobiele ontwikkelingen en de verschillende platformen is dit wellicht een logische plek. Zeker omdat de integratie van de verschillende systemen en de koppeling van de data voor veel, met name grote, adverteerders een ‘hell of a job’ zal zijn. Echter komt dit de consument niet ten goede. De meeste techneuten kunnen fantastische dingen maken maar de consument staan daarbij niet perse op de eerste plek. De techniek leading maken in mobiel is dus begrijpelijk maar leidt tot frustratie bij de marketeers van de desbetreffende adverteerders.

Mobiel als onderdeel van Online Marketing
Vanuit een traffic en branding gedachte is dit goed te begrijpen. Marketeers hebben, als het goed is, de consument hoog in het vaandel en zullen mobiele toepassingen daar ook op inrichten. Echter gezien het grote tekort aan mobiele savvy marketeers is het maar net de vraag hoe goed de gemiddelde marketeer met een dergelijke verantwoordelijk omspringt.

Mobiel als onderdeel van CRM
Mobiel wordt, bij met name retailers, ingezet als een retentie kanaal met de focus op het uitbouwen van klantrelaties middels o.a. mobiele loyalty programma&;s. Ik begrijp dit goed vanuit een personalisatie gedachte maar het komt je acquisitie op mobiel niet bepaald ten goede.

Welke afdeling claimt mobiel in 2014?
Onderzoek van Shopping2020 vertelt ons dat, in 2020, 70% van de online aankopen via mobiel gaan, Gezien het feit dat traffic op mobiel het web aan het inhalen is, ⅓de van de online aankopen dit jaar via mobiel zijn geweest en mobiel betalen eindelijk van de grond lijkt te komen, wordt Mobiel in het komend jaar een serieus acquisitie kanaal. De meest logische plek voor Mobiel in de organisatie in 2014 is wat mij betreft dan ook online sales. Wellicht al weer een beetje ouderwets maar stiekem vind ik het toch prettiger om iets via een app aan te schaffen dan via een mobiele website...het een hoeft het ander uit te sluiten.

Het belooft een mooi mobiel jaar te worden maar een ding staat voor mij vast: de gedachte dat mobiel met name een oriëntatie kanaal is, is zoooooo 2013! Fijne dagen!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie