Premium

Ondertussen bij Roorda

De dag kon voor Joeri Jansen al moeilijk meer stuk toen hij gistermiddag zijn smoking aantrok voor de Esprix-uitreiking.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Net was dat Roorda Reclamebureau na ‘Bob’ ook ‘vanAnaarBeter’ had gewonnen. Het voor ‘Nix is de afspraak’ moest toen nog komen.

Het afgelopen jaar vielen de dingen steeds meer op hun plek, zegt Joeri Jansen. Sinds hij bij Roorda kwam als , viereneenhalf jaar geleden, is hij bezig geweest het bureau te en tegelijk de cultuur van het bureau te behouden. Hij omschrijft die als no nonsense, gericht op resultaat. ‘Ik hou erg van het directe. Het is denk ik ook niet toevallig dat familiebedrijven als Dirk van den Broek en Westland – van Maaslander - succesvol klant waren bij Roorda: familiebedrijven houden van korte lijnen, je zit direct aan tafel met de beslissers en men is gewend elkaar in de ogen te kijken als het gaat om resultaten.’

De grondlegger van die no nonsense- en resultaat-gedreven cultuur, naamgever en oprichter Eugène Roorda, deed een flinke stap terug vlak nadat Jansen de creatieve leiding van het bureau had overgenomen, en nu heeft Roorda alleen nog een adviserende rol op de achtergrond. Veertig mensen werken er in totaal; 20 bij Roorda Reclamebureau en 20 bij De Reclamefabriek van Roorda, die zich ‘een moderne fabriek’ noemt ‘waarin snelheid, creativiteit en techniek hand in hand gaan’.

Wat is er veranderd?

‘We richten ons steeds meer op het sturen van gedragsverandering, niet alleen voor maatschappelijke onderwerpen zoals Bob, Nix of Orgaandonatie, maar ook als het gaat om het beïnvloeden van koopgedrag. Dat kan zowel voor fastmovers als dienstverleners. Ook vormt online een steeds groter onderdeel van wat we doen. Mensen hebben het in briefings vaak over digital first, bij ons is het zelfs steeds meer mobile first.’

Wat was ervoor nodig om deze slag te maken?

‘Een generatiewisseling, denk ik. We hebben het bureau verjongd en de structuur intern veranderd. Dat heeft even geduurd want we hebben dat op een manier gedaan die voor iedereen naar tevredenheid moest zijn. Dat past ook wel bij Roorda, het bureau zorgt goed voor zijn mensen.

‘De directie bestaat nu uit Hans Bauman, Judit de Graaff en mij. Hans en Judit werken al langer bij Roorda, zij kennen de cultuur van het bedrijf goed, zodat we die goed hebben kunnen bewaren. Maar verder zijn er veel nieuwe mensen aangetrokken. We hebben nu vier creatieve teams, vijf eigenlijk, het activatieteam van De Reclamefabriek meegerekend. Een van de teams bestaat uit een media-strateeg en een online strateeg.

‘Overigens zat de focus op gedragsverandering altijd wel in de cultuur van Roorda; toen ik kwam waren Bob en Dirk van den Broek de “iconen” van het bureau – we zetten nu alleen explicieter daarop in, ook door wetenschappelijke technieken te koppelen aan het creatieve proces.’

Werken jullie daarom veel samen met Tabula rasa?  

‘Voor de wetenschappelijke kant, ja. We werken met meer bedrijven samen. Eigenlijk zie ik Roorda steeds meer als een soort ecosysteem waar andere bedrijven bij aanklikken als dat relevant is. Dat doen we ook met digitale productiebedrijven en videoproductiebedrijven. We creëren steeds meer content. Zo hebben we tijdens de Donorweek een dagelijks live programma via het Google netwerk gestreamed vanuit Roorda met een productiebedrijf. Je moet niet alles zelf in huis willen hebben, vinden wij.’

Wat is de volgende stap?

‘Het zou interessant zijn als fastmovers nu ook daadwerkelijk gedragsveranderingstechnieken gaan toepassen als het gaat om koopgedrag. Veel onderzoek dat we doen is rationeel, maar uiteindelijk blijkt toch dat mensen veel meer op basis van emotie beslissingen nemen. Daarom vind ik neuromarketing interessant. Daar zal creatie een steeds grotere rol krijgen. Mensen zeggen wat ze denken, maar doen wat ze voelen. Creatie kan gevoel vertalen naar executie en daardoor sturen op gedrag. Ons vak zit in een boeiende overgangsfase.’

Zelf luidt Roorda Reclamebureau ook een nieuwe fase in, met een nieuwe huisstijl. Wat willen jullie daarmee uitdragen?

‘Voor mij voelt Roorda als een start-up; we winnen business en hebben een jonge cultuur. Een start-up met een waardevolle heritage, zo zie ik het en zo hoop ik dat anderen ons zien.’

Foto Joeri Jansen: Mart Boudestein, voormalig partner Roorda Reclamebureau

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie