Ongekend succes voor de Lexus CT 200h Hybrid

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

berichtte in december 2010 dat Toyota het duurzaamste automerk van Nederland is. Sinds 1 maart 2011 is er weer een groen model aan de Nederlandse portfolio toegevoegd: de Lexus CT 200h. En met succes.

De CT 200h is het nieuwste hybride model Lexus, het luxemerk van Toyota. De CT 200h werd in januari met een drietal opvallende commercials aan de Nederlandse markt voorgesteld. De commercials toonden een rusteloze , en , allemaal volledig in de ban van de nieuwe Lexus. Nederland was in spanning aan het afwachten op de komst van de Lexus CT 200h, dat was het beeld dat er geschetst werd door Launched Amsterdam. Na de marktintroductie volgde een leuke follow-up, waarin de vader uit de eerst genoemde commercial wederom figureert. In dit geval kan de vader de slaap niet vatten door zijn nieuwe auto en maakt hij zijn zoontje wakker om een stukje te gaan rijden.

Ongekend succes
Voorafgaand aan de introductie was de nieuwste Lexus al een groot succes. Er werden 1.000 orders geplaatst, zonder dat de klanten de auto hadden gezien. Inmiddels zijn er al 1.400 CT 200h’s verkocht, 100 minder dan de totale geschatte CT 200h-verkopen over 2011. Een vergelijking met vorig jaar leert dat Lexus in 2010 slechts 700 auto’s verkocht in Nederland. Gezien het strategisch belang, Toyota ziet de CT 200h als dé groeimotor in Europa en Nederland, is dit succes een goede stap naar een gevestigde positie in Europa. In Europa hoopt Lexus een stijging in verkopen te realiseren van 32.000 naar 51.000 auto’s, in Nederland van 700 naar ruim 2.000.

Succesfactoren
Er zijn een aantal factoren aan te wijzen die het succes van deze nieuwe Lexus verklaren. Ten eerste zijn er de overduidelijke financiële voordelen: een bijtelling van veertien procent, geen bpm, geen wegenbelasting en lage kosten in gebruik. Er zijn auto’s met dezelfde voordelen verkrijgbaar, maar deze zijn vaak van kleiner formaat. Denk hier bijvoorbeeld aan de Fiat 500 en de Volkswagen Polo Bluemotion. Ten tweede is duurzaamheid van toenemend belang. De noodzaak van duurzaamheid dringt meer en meer door in de samenleving en speelt een groeiende rol in aankoopbeslissingen. Bovendien kan het rijden van een hybride auto een belangrijk (zakelijk) signaal afgeven. Een duidelijk voorbeeld was de Toyota Prius van Peter Bakker, de voormalig topman van TNT. Ten derde, natuurlijk, de marketing. Hierbij kan gedacht worden aan de, hierboven genoemde, commercials. Maar ook aan de goede service die verleend wordt aan de klant, bijvoorbeeld de red carpet treatment. De red carpet treatment houdt in dat er een haal- en brengservice of gratis vervangend vervoer is om de afstand tussen de klant en dealer te overbruggen. Niet geheel onterecht overigens, gezien het feit dat er maar elf Lexus-dealers zijn in Nederland. De veelal lovende testverslagen en reacties, zowel op internet als in de bladen, zijn de vierde succesfactor. Hoewel er enkele minpuntjes worden aangewezen, is (bijna) iedereen enthousiast.

Hybrid is here to stay
Betekent dit ook dat de hybride definitief voet aan de grond heeft in Nederland? Kort gezegd: ja. Zakelijk en particulier heeft de verkoop van hybrides een vogelvlucht genomen.

Volgens het werd er in 2008 een totaal van 11.300 hybrides verkocht, waarvan 3.500 aan het bedrijfsleven en 7.800 aan particulieren. In 2010 is het totaal bijna verviervoudigd naar 39.300 auto’s. Van de 39.300 werden er 23.400 zakelijk verkocht en 15.900 particulier. De stijging van zakelijke hybride-rijders wordt volgens het CBS mede verklaard door de verlaagde fiscale bijtelling, van 25 naar veertien procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie