Premium

Renske Thelosen-van Daalen (Dopper): 'Met onverwrikbare eco-warriors heb ik weinig'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Renske Thelosen-van Daalen van Dopper.

Renske Thelosen-van Daalen

Deze week was Renske Thelosen-van Daalen, Head of Marketing Dopper, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Thelosen-van Daalen over haar week: 'Dat ik bij een social entreprise als Dopper zou gaan werken, lag niet voor de hand. Ik ben opgegroeid als Shell-kind en heb jaren in de FMCG-sector gewerkt, onder andere bij Procter& Gamble. Het “groene hart” is pas later gekomen. De realisatie dat ik met mijn werk echt impact wilde maken, en dat wij nú aan de slag moeten met duurzaamheid.

Met onverwrikbare eco-warriors die alleen in goed en fout denken, heb ik niet zoveel. Duurzaamheid moet voor iedereen haalbaar zijn, je hoeft niet meteen vegan te worden of koud te douchen. Onder het motto van “it’s not about one person doing one big thing, it’s about a lot of people doing small things” (citaat van Kevin Jonas van de Jonas Brothers), neem ik jullie mee langs 5 inspirerende duurzame èn toegankelijke voorbeelden.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Gemak is een keuze

'Om de week meteen goed af te trappen: het is World Turtle Day vandaag (maandag 23 mei, red.)! Iedereen kent de beelden van de zeeschildpad met een stuk plastic om zijn kop (of het zeepaardje met het wattenstaafje). Dat willen we niet! Maar in het dagelijkse leven, is het niet altijd makkelijk om de juiste keuze te maken. Dat laat de nieuwe campagne van Fairtrade zien, het Fairtrade Social Experiment - zie hieronder.

Wat hier sterk naar voren komt is het irrationele (koop)gedrag van mensen. We hebben wel vaak de intentie om betere keuzes voor people & planet te maken, maar in de praktijk zijn we óók gemaks- en gewoontedieren. (En laten we wel wezen, het ís ook verdomde moeilijk als je ’s avonds laat na je werk nog even de Appie inrent om op alle keurmerken te letten van je boodschappen).

Het Fairtrade Experiment herinnert mij eraan dat wij duurzame keuzes voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk moeten maken. Pas dan kunnen we samen op grote schaal bewuste veranderingen in gang zetten.'

Bonus: nog een sterk sociaal experiment, The 2 Euro T-Shirt

Advertentie
advertisement

2. Dertig jaar geleden had niemand een gordel om in de auto

'Een van de meest inspirerende documentaires die ik heb gezien is A Life On Our Planet van David Attenborough.

Buiten het feit dat de 94-jarige Sir David natuurlijk geweldig is, vind ik het vooral zo mooi hoe hij in deze film praat over wat we wél kunnen doen om onze aarde te herstellen. Dat positieve denken is voor mij een grote motivatie. Verandering is mogelijk! Dertig jaar geleden had niemand een gordel om in de auto, nu kan je je het niet meer anders voorstellen. Wie weet vinden we over twintig jaar het gebruiken van wegwerpplastic net zo gek als roken in een schoolklas nu…

De film is te vinden op Netflix - voor een preview zie hier.'

Sir David Attenborough
Sir David Attenborough

3. Klimaatambassadeur Siem de Jong is een echte frontrunner in de voetbalwereld

'Als fanatiek Feyenoord-fan strijkt deze keuze natuurlijk wat tegen de haren. (Vooral op deze historische dag van de Conference League final!) Maar ik heb vanuit Dopper met Siem samengewerkt, en hij heeft er eigenhandig voor gezorgd dat Heerenveen geen plastic flesjes meer gebruikt bij iedere training. Voor mij is Siem een echte frontrunner in de voetbalwereld. En het is juist zo belangrijk dat invloedrijke mensen buiten de “green bubble”, zoals Siem, zich uitspreken. Zodat duurzaamheid ook een gespreksthema wordt in elke (sport)kantine.'

‘De voetballer is echt niet blind als het gaat om het klimaat’, zeggen deze voetballende klimaatambassadeurs

SC Heerenveen drinkt sinds dit voorjaar water uit Dopper
SC Heerenveen drinkt sinds dit voorjaar water uit Dopper

4. Op blote voeten naar het werk? Fine

'Hemelvaart vandaag, een vrije dag. En dus allemaal vandaag de paden op, de lanen in… of, als je zoals ik in Haarlem woont, het strand op. Een boektip die hier bij past: Let My People Go Surfing, van Patagonia-oprichter Yvon Chouinard.

Het eerste deel leest als een jongensboek. Het laatste stuk gaat over Yvons/Patagonia’s filosofieën. Zijn HR-filosofie vond ik erg interessant. Op blote voeten naar het werk? Fine. Surfen als er waves zijn? Go for it. Maar Yvon is niet naïef: het is dan wel belangrijk om duidelijke doelstellingen en een ijzersterke interne cultuur te hebben, veel tijd te stoppen in het trainen van mensen, en werknemers te hebben die “accountable” zijn. Dit boek is al 15 jaar oud, en daarmee zijn tijd ver vooruit. Ik denk we pas sinds Covid het flexibele werken zijn gaan omarmen in Nederland.

Tip: als je geen tijd hebt om het boek te lezen (omdat je wilt surfen vandaag), hier de 5 minuten-versie.'

Een jonge Yvon Chouinard in Bhutan
Een jonge Yvon Chouinard in Bhutan

5. Frontrunner Mud Jeans - löve it!

'En de afsluiter van de week: een organisatie die ik inspirerend vind – Mud Jeans. Een Nederlandse ‘changemaker’ op het gebied van fast-fashion.
Wist je bijvoorbeeld dat voor de productie van een spijkerbroek gemiddeld 8000 liter water nodig is? Mud Jeans is vooruitstrevend op het gebied van circulariteit, en maakt een spijkerbroek met slechts 477 liter water. Ook kijkt Mud Jeans, als kleinere social entreprise, slim hoe ze met andere grote merken kunnen samenwerken om meer impact te maken. Zoals bijvoorbeeld hun samenwerking met Ikea (zie ook hieronder). Löve it!'

De MUD jeans Klippan-bank in samenwerking met Ikea
De MUD jeans Klippan-bank in samenwerking met Ikea

Komende week zijn de Gebroeders (Bas en Koen) Janssen, creatief team bij TBWA\Neboko, curator van #RPOTDFAW.

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie