VS 'land of the freelancer'

(VS) Steeds meer Amerikanen gaan freelancen. Op Madison Avenue wordt de ZZP'er een onmisbare schakel in de aantrekkende reclame economie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Amerika is niet meer alleen ‘land of the free’. maar steeds meer ‘land of the freelancer’. NBC News publiceerde deze week een artikel over de stormachtige opkomst van de zzp’er. Eenderde van de werkende Amerikanen is freelancer. Een kwart daarvan is creatief. Dat zijn volgens cijfers van Ad Age 16 miljoen ‘vrije’ copywriters, artdirectors, strategen, et cetera.

In de bureauwereld is er inmiddels een run ontstaan op beschikbare freelancers. Een paar jaar geleden werden veel creatieven nog op straat gezet vanwege de crisis. Maar de economie trekt aan in de VS, en er wordt weer volop gepitcht op de groeiende advertentiebudgetten. Daarnaast is er een groot gebrek aan interactief talent.

Om in deze niche te springen, begonnen creatieven Justin Gignac en Adam Tompkins in mei met de site Working Not Working. Bureaus die zitten te springen om creatief talent, zien real-time of de creatief van keuze beschikbaar is. Om het niveau hoog te houden, kunnen creatieven zich alleen op uitnodiging aansluiten bij het netwerk.

Het platform heeft als lijfspreuk meteen een pijnpunt bij het inhuren van freelancers te pakken: ‘Als freelancers van Working Not Working niet voor jou werken, dan werken ze waarschijnlijk tegen jou’. Want een échte vrije jongen werkt natuurlijk net zo makkelijk voor de concurrent.

Volgens het is een agentschap of headhunter met hun komst niet meer nodig. Desondanks organiseerde onlangs een paneldiscussie over freelancing in Nederland in Pakhuis de Zwijger. Lees het verslag op pagina 38 in de papieren Adformatie van deze week.

Blog van ex-Leo Burnett London CD over freelancing

bron: , , ,

Presentatie van Working Not Working

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie